Radio Internet FuhYooFm

Rabu, April 30, 2008

GAGAP LAGIKAH AKU?



Allah memberi aku hidayah

Mulut dan lidahku untuk perkara baik dan kebajikan

Sesiapa sahaja yang mengenali Sunawan Md Som di Sekolah Menengah Dato' Penggawa Barat, Pontian pada tahun 1964 hingga 1968, tentu tahu bahawa beliau adalah salah seorang murid yang GAGAP. Seorang lagi dalam tingkatan yang sama adalah Pakarawru @ Pakarawara Abdul Rahman. Aku berketurunan Jawa dan seorang lagi tu berketurunan Bugis. Walau kami berdua gagap, api mempunyai kepakaran tersendiri, aku dalam bidang bacaan Alquran dan Pakarawaru pula pakar dalam subjek Math.

Masih kuat diingatanku satu peristiwa yang berlaku pada awal tahun 1966. Ketika di Tingkatan 3, Cikgu Sulaiman Hasrin (seorang guru yang sangat kuat pegangan nasionalis dan iltizam membantu murid Melayu) telah memperkenalkan diri sebagai guru matmatik dan meminta setiap murid menghafal sifir 12. Aku tak mempunyai masalah dalam hafalan sifir. Yang menjadi masalah ialah Cikgu Sulaiman meminta kami membaca dari belakang ke hadapan, maksudnya baca 12x12 hingga ke 12x1. Apabila aku tergagap membaca sifir (dia tak tau aku ni gagap), apa lagi... aku menerima satu dendaan yang tidak dibuat oleh cikgu-cikgu lain. Dua jarinya, jari telunjuk dan hantu akan memulas pusat dengan cara menarik dan menolak kehadapan dan kebelakang. Hoi.. sakitnya. Sebab itulah sampai bilapun aku tak akan lupa peristiwa ini.

Pelik juga, semasa di Tingkatan 5, aku memasuki pertandingan bahas di sekolah. Diantara yang memasuki perbahasan adalah Ismail Manas dan Mohsin Ali. Rasanya, aku dapat mengawal gagap kerana faktor penting adalah tekanan, perasaan dan suasana semasa kita bercakap. Kalau kita dapat mengawalnya, insyallah percakapan akan menjadi lancar.

Kelancaran percakapanku masih lagi tergagap-gagap ketika aku telahpun berumahtangga. Isteriku akan cepat menyambung percakapanku. Contohnya, ketika aku nak bercakapi TETAPI dengan berkata "te te te", secepat kilat isteriku akan menyampuk "tetapi". Mungkin dia rasa malu juga mempunyai suami gagap.

Pernah juga berlaku sesetengah orang mengherdek ketika aku tergagap-gagap. Sebenarnya cara ini memang salah dan mungkin si gagap tadi akan bertambah teruk lagi disebabkan dia terkejut dan menjadi rendah diri.

Kini, gagapku sudah jauh berkurangan. Walaupun ada ketikanya percakapanku kurang lancar, tetapi aku bersyukur ke hadrat Allah Swt yang telah memberi kemudahan kepadaku lancar dalam pertuturan. Aku percaya kiranya lidah yang dianugerahkan ini digunakan dalam perkara kebaikan, pasti mendapat kemudahan dari Allah. Sampaikanlah walau sekadar hanya sepotong ayat, begitulah sebagaimana maksud dari surah An-Nahl, Ayat 165.

Bermula pada tahun 1972, aku mula berjinak dengan anak-anak muda di Felda Ulu Tebrau, perkampongan tempat aku bekerja. Di sinilah aku mula menceburkan diri dalam persatuan belia dan lain-lain. Tidak secara langsung aku mula diketengahkan untuk bercakap di khalayak ramai. Secara tidak sedar, aku mulai berani menghadapi suasana berhadapan dengan belia-belia, penduduk dan orang ramai. Perasaan takut mula hilang. Keberanian menghadapinya inilah yang menyebabkan gagapku hilang.

Tiada ulasan: