Radio Internet FuhYooFm

Jumaat, November 28, 2008

USTAZ HAJI KASBI ISMAIL KEMBALI KE RAHMATULLAH KERANA KAMBING ASMA 'UL HUSNA?





















Gambar Allahyarham tiga dari kiri berbaju kelabu & samping kuning/putih yang diambil dalam bulan Oktober yang lalu di majlis perjumpaan Hari Raya MJBBU. Berdiri tiga dari kanan berbaju biru ialah Haji Lod Ismail, abang Allahyarham.


Gambar bawah Allahyarham sedang mengetuai bacaan tahlil kumpulan Yassin Al-Ikhlas, Jalan Jagong, Bandar Baru Uda




Maghrib semalam (Khamis malam Jumaat), semasa saya mengetuai bacaan yassin di rumah Hj Salleh Shahdan, kami diberitahu Haji Kasbi Ismail meninggal dunia. Allahyarham adalah Pengerusi kumpulan Yassin Al-Ikhlas yang kami sertai. Ahli-ahlinya adalah dari penduduk Bandar Baru Uda di Jalan Sekoi, Jalan Jagong, Jagong 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 dan 18.

Sebenarnya kami mensedekahkan bacaan Yassin semoga Allah swt memulihkan kesihatannya atau memudahkan rohnya keluar dari jasad sekiranya itu sudah menjadi takdir. Belum pun sempat bacaan berakhir tetiba seorang petugas surau Alfalah datang dan membisikkan ke telingaku tentang kematiannya.

Selesai membaca Yassin dan sebelum meneruskan bacaan tahlil, saya sempat memberitahu semua yang hadir mengenai berita yang diterima. Kami menerima ketentuan Allah walau dengan berat hati kerana Allahyarham adalah ketua kami dan beliau banyak jasa yang ditabur. Biasanya dalam majlis yasin dan tahlil, selepas solat Isyak berjemaah, pastinya dia akan memberi tazkirah walaupun dalam masa 5 atau 10 minit.

Selepas selesai di rumah Hj Salleh, kami ke rumah Allahyarham di Jalan Jagong 17 dan membacakan yassin serta bertahlil.

Ketentuan Allah tiada sesesiapapun dapat menghalangnya. Abang Allahyarham bernama Haji Tahir Ismail yang bermastautin di Kuala Lumpur datang menaiki bas untuk menziarah. Setibanya di Bandar Baru Uda, semasa sedang berjalan bersama anaknya menuju ke rumah Allahyarham, ajal Haji Tahir sampai apabila tetiba saja dia jatuh dan rebah di tepi Jalan Padi 2.

Inilah yang dinamakan ketentuan. Abang yang ingin menziarah juga turut bersama menemui Allah Yang Esa bersama-sama dengan adik kecintaannya.

Seorang lagi keluarga Allahyarham, Haji Lod Ismail yang juga merupakan pegawai agama di Masjid Bandar Baru Uda begitu sedih dengan kehilangan kedua-duanya. Begitupun beliau bersyukur kematian mereka pada hari Jumaat dan beliau juga berharap akan turut mencari kematian pada hari yang amat baik ini.

Mengenag kembali jasa yang dicurahkan oleh Haji Kasbi, beliau baru saja menjawat Pengerusi Surau Al-Falah Jalan Jagong 4 dan sejak dari pengurusannya telah nampak beberapa pembaharuan. Begitu juga dengan tugasnya sebagai penceramah agama dan juga semasa kempen pilihanraya yang baru lalu membantu kemenangan Dato' Shahrir Samad dan YB Hj Adam Sumiru. Beliau juga adalah Timbalan Ketua UMNO Cawangan Uda Jagong dalam Bahagian Johor Bahru.

Kematian Hj Kasbi menyebabkan kami mengenang kembali kepada Allahyarham Haji Miad Abdullah, salah seorang AJK Masjid BBU yang juga meninggal berpunca dari tekanan darah yang melonjak tinggi.

Ceritanya hampir sama. Haji Miad rebah pada jam 12.30 tengahmalam ketika berakhir mesyuarat AJK Masjid. Harinya, isnin malam selasa. Pada malam itu, Haji Miad ke masjid Wadi Hassan untuk majlis Asma 'Ul Husna dan pastinya jemaah akan dijamu dengan nasi beryani gam berlaukkan daging kambing masakan Arab. Begitu juga dengan Haji Kasbi, beliau ke sana untuk tujuan yang sama dan rebah juga pada waktu yang hampir sama. Kedua-duanya juga meninggal beberapa hari selepas terlantar di hospital.

Ajal dan maut memang di tangan Allah. Sebab musababnya juga ketentuan Allah. Tetapi kita sebagai hambanya pasti berusaha untuk mencari jalan terbaik untuk mengelak sebarang musibah.

Inilah yang menjadi ingatanku. Kalau kita mempunyai sejarah kesehatan yang memerlukan ubat dan pelbagai cara untuk mengelaknya, mengapa kita tidak mengikut arahan doktor atau apa saja peraturan dan ingatan yang diberi kepada kita?.

Kepada Allah kita datang dan kepadaNya juga kita akan kembali.

Tiada ulasan: