Radio Internet FuhYooFm

Khamis, Disember 25, 2008

CARA DATO' SHAHRIR SAMAD MENANGANI MASALAH DENGAN PIHAK BERKUASA NEGERI JOHOR

.
Saya mengenali Dato' Shahrir Samad secara lebih rapat bermula pada tahun 2004 apabila berlakunya persempadanan kawasan baru. Dahulu, kawasan perumahan saya di Bandar Baru Uda terletak di Parlimen Pulai. Selepas itu, persempadanan baru telah memindahkan kami ke Parlimen Johor Bahru.

Perjumpaan dimulakan dengan bacaan doa

Alhamdullillah. Kalau dahulu selamanya saya mengenali, mempelajari dan menimba pengalaman pentadbiran politik di bawah pimpinan Tan Seri Dato' Mohamad Rahmat (Tok Mat), kini Dato' Shahrir Samad pula menunjukkan kepimpinan yang sangat jauh berbeza.

Yang jelas, Tok Mat tidak ambil peduli dengan masalah di dalam kawasan dan meninggalkan kepada pemimpin bawahan untuk menyelesaikannya. Contoh yang jelas adalah perpindahan penduduk ke kawasan penempatan baru seperti di Kg Skudai Kanan, Kg Serantau Baru, Kg Sinaran Kempas, Kg Dato' Jaffar, Kg Melayu Dewata, Kg Aman, Kg Sri Kenangan dan lain-lainnya.

Dato' Shahrir mengemukakan masalah yang perlu diselesaikan oleh Pihak Berkuasa Negeri

Begitu juga dengan permohonan tanah bergeran seperti di Kg Pasir (Brunai), Pengkalan Rinting dan sebagainya terpaksa diuruskan sendiri oleh Ketua-ketua masyarakat setempat. Penduduk kawasan ini bernasib baik kerana ADUN Kempas (Osman Sapian) mengambil inisiatif bijak membantu menyelesaikan masalah.

Begitu serius Dato' Ghani mengamati permasalahan yang dibawa

Berbeza dengan Dato' Shahrir yang mengambil berat kepada semua permasalahan yang berlaku di bawah kawalannya.

Sudah menjadi kelaziman, pada setiap hujung minggu iaitu hari Sabtu dan Ahad, beliau akan berada di kawasan iaitu di Johor Bahru untuk menemui rakyat dalam pelbagai kegiatan yang diaturkan. Pejabat Pusat Khidmat di Taman Suria merupakan tempat beliau mengadakan pertemuan dan menyelesaikan masalah.

Dan berhati-hati juga beliau membuat ulasan

Ketika berada di kawasan, Dato' Shahrir tidak dikelilingi oleh pendamping atau pengampu yang sangat berbeza dengan beberapa pemimpin yang saya kenal. Beliau lebih mengutamakan perjumpaan dengan kenalan atau sesiapa sahaja yang boleh menyelesaikan masalah.

Turut sama dalam perjumpaan ialah Haji Ali Salleh, Pen Setiausaha Pemuda (seluar putih) dan kini menjadi Setiausa Politik Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna

Fokus dalam kerja memang menjadi amalannya. Sebab itu apabila saya bertemu dengannya, perkara yang akan diperbual dan dibincangkan adalah mengenai pelbagai isu yang ada kaitannya dengan masyarakat setempat.

Saya memberi contoh bagaimana Dato' Shahrir menyelesaikan masalah yang ada hubungkait dengan kerajaan Negeri Johor.

Kami mendengar penjelasan Menteri Besar dengan serius

Pada setiap tahun, beliau akan menyenaraikan semua masalah yang tidak dapat diselesaikan untuk dibawa ke pengetahuan pimpinan negeri iaitu Menteri Besar Johor. Mesyuarat Jawatankuasa UMNO Bahagian akan diadakan terlebih dahulu bagi mengenalpasti dan menghalusi permasalahan yang akan dibawa.

Masing-masing melihat memorendum dan perkara yang dibangkitkan

Setelah mendapat persetujuan dari pejabat Menteri Besar, biasanya YAB Dato' Haji Ghani Othman akan membuat pertemuan di Saujana iaitu kediaman rasmi Menteri Besar.

Dato' Shahrir selaku Ketua Bahagian, akan membawa semua Ahli Jawatankuasa Bahagian termasuk Pengerusi Tetap, Pemeriksa Kira-kira dan wakil-wakil dari Pergerakan Pemuda, Wanita serta Puteri.

Tidak ketinggalan Timbalan Pengerusi Tetap dan Pemeriksa Kira-Kira (berbaju hijau dan putih)

Dalam pertemuan ini, semua perkara yang telah disenaraikan akan dibentangkan di hadapan Menteri Besar dan kami yang hadir akan mendengar penghujahan dari Dato' Shahrir dan pimpinan lainnya.

Memang benar, tidak semua perkara yang diajukan akan mendapat penyelesaian segera kerana mungkin adanya pelbagai peraturan dan birokrasi. Yang penting ialah kita telah dapat menyampaikan dan pastinya Menteri Besar akan memberi arahan kepada pegawai-pegawainya untuk mengambil tindakan yang sewajarnya.

Barisan Ahli-Ahli Jawatankuasa UMNO Bahagian Johor Bahru

Inilah yang telah dilakukan dan pada setiap tahun pasti perjumpaan seperti ini akan diadakan bagi menilai dan melihat semula segala perkara yang telah diajukan sebelumnya samada telah diambil tindakan atau sebaliknya.

Saya telah melihat beberapa kejayaan dalam gaya kerja seperti ini. Untuk penduduk di Bandar Baru Uda tentunya tidak mengetahui bahawa kejayaan menukar status tanah dari pajakan 99 tahun ke hakmilik bebas adalah melalui proses ini.

Saya berani menyatakan ini kerana sebelum ini saya telah membawa ke pengetahuan Tok Mat bahkan beberapa kali ke mesyuarat perwakilan dan pertemuan dengannya. Malangnya, beliau langsung tidak mengambil hirau bahkan tidakpun menunjukkan minat untuk membantu.


Begitupun saya ingin mengucapkan terima kasih kepada YB Dato' Osman Sapian yang pernah membantu dengan menyalurkan memorendum kepada Menteri Besar walaupun tidak berjaya.

Saya percaya, tanpa usaha yang dilakukan oleh Dato' Shahrir, tentunya permohonan menukar satatus hak milik tanah ini tidak akan berjaya.

.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Eleh.. kita kat KL ni pun tahu Pak Aji ni pembodek totok Osman Sapian dan keturunannya.