Radio Internet FuhYooFm

Ahad, April 19, 2009

MJBBU MENGORAK LANGKAH DALAM KOPERASI

.
Barisan anggota Lembaga Koperasi yang terpilih
bersama YB Dato' Shahrir Samad, Ustaz Sulaiman Sujak (MJBBU),
En Mohd Suhaimi Abd Rahman (SKM), Ustaz Hj Burhanuddin Tibek (JAIJ)
dan En Azrul (SKM)

Koperasi masjid mungkin belum lumrah di Malaysia. Di negara serumpun, Indonesia telah lama melaksanakannya. Dr Muhammad Hatta yang dikenali sebagai Bapak Koperasi pernah mengatakan bahawa Koperasi adalah Badan Usaha Bersama yang bergerak dalam bidang perekonomian yang mempunyai anggota dari rakyat yang berpendapatan rendah dan bergabung secara sukarela atas persamaan hak.

Adakah terlambat untuk kita menubuhkannya sekarang?. Tentunya tidak, apatah lagi dengan prinsip penubuhan koperasi yang memberi penekanan kepada penyatuan masyarakat dan membangunkan ekonomi demi menafaat bersama.

Perinsip ini amat bertepatan dengan Ayat 2, Surah Al-Maidah yang bermaksud:

" ......... Dan tolong menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan taqwa, dan jangan tolong menolong dalam perbuatan dosa dan pelanggaran ........ ".

Untuk tujuan itu, Yayasan Masjid Jamek Bandar Baru Uda telah menubuhkan Jawatankuasa Penaja Koperasi Masjid Bandar Baru Uda yang dipengerusikan oleh Haji Safie Abd Rashid.

Hj Safie Abd Rashid mempengerusikan mesyuarat

Pengarah Suruhanjaya Koperasi Malaysia Negeri Johor (SKM) melalui suratnya bertarikh 30 Mac 2009, telah memberi kebenaran untuk jawatankuasa ini bergerak dengan menggunakan nama Koperasi Masjid Jamek Bandar Baru Uda Johor Bahru Berhad dan memberi tempoh selama 60 hari untuk mengadakan Mesyuarat Agung Permulaan.

Ahli Parlimen Johor Bahru, YB Dato' Shahrir Abd Samad sangat mengalu-alukan penubuhan koperasi ini dan kesungguhannya ditunjukkan apabila beliau telah hadir pada hari Jumaat 17 haribulan yang baru lalu untuk merasmikan mesyuarat agung permulaan.

Bacaan doa dipimpin oleh Ketua Imam MJBBU,
Ustaz Hj Munadi Muhajir

Mesyuarat Agung ini yang diadakan selepas solat Isyak, telah dihadiri oleh 132 orang bakal anggota. Timbalan Pengarah Suruhanjaya Koperasi Negeri Johor, Encik Mohd Suhaimi Abd Rahman dan Ketua Penolong Pengarah Bahagian Pengurusan Masjid Jabatan Agama Islam Johor, Ustaz Haji Burhanuddin Tibek turut sama hadir.

Sebahagian dari 132 bakal anggota Koperasi
yang hadir

Draf perlembagaan Koperasi yang bermatlamat untuk membangunkan ekonomi anggota mengikut prinsip koperasi dan membantu serta menyokong aktiviti pengimarahan Masjid Jamek Bandar Baru Uda, telahpun diluluskan oleh bakal anggota yang hadir.

Dato' Shahrir Abd Samad, Ahli Parlimen Johor Bahru
memberi amanat kepada bakal anggota Koperasi

Mesyuarat juga dengan sebulat suara telah bersetuju memilih 12 orang untuk menganggotai Lembaga Koperasi dan memberi kuasa menandatangani permohonan untuk mendaftarkan koperasi.

Mereka adalah Hj Safie Abd Rashid, Hj Mohd Sunawan Hj Md Som, Hj Hussein Ismail, Hj Sapawi Ahmad Johari, Hj Md Ali Zaitun, Hj Zainal Abiden Ali, Hj Said Ahir Said Abdullah, Hj Abdullah Sa'aban, Hj Md Rumali Sahar, Zaharin Saniman, Hjh Norijah Daiman dan Hjh Zainab Basir.

Dari kiri, Imam Munadi Muhajir, Ustaz Hj Burhanuddin Tibak,
Ustaz Suliman Sujak, En Mohd Suhaimi Abd Rahman
dan Hj Safie Abd Rashid

Adalah diharapkan pihak Suruhanjaya Koperasi Malaysia akan meluluskan pendaftarannya dengan seberapa segera kerana beberapa kegiatan yang sudah berjalan dan akan diambilaleh oleh Koperasi seperti pengurusan bangunan dan dewan serta katering.

Selain itu permohonan untuk membangunkan kawasan perniagaan buah-buahan telahpun dimajukan ke Majlis Bandaraya Johor Bahru dan sedang menanti kelulusan.


Begitu juga dengan kedai dua tingkat kepunyaan Yayasan Masjid juga sedang menanti kelulusan untuk menduduki, akan digunakan untuk perniagaan berkonsep halal mart.

Insyaallah, Koperasi Masjid Jamek Bandar Baru Uda Johor Bahru Berhad akan menjadi titiktolak kepada pelebaran konsep masjid sebagai pusat komuniti dan khidmat masyarakat selain anggota koperasi berpeluang menginfaqkan sebahagian keuntungan perniagaan sebagai saham akhirat.


Dato' Shahrir santai sambil minum teh
bersama beberapa orang AJK Masjid
dan Lembaga Koperasi selepas berakhir mesyuarat



Tiada ulasan: