Radio Internet FuhYooFm

Ahad, Mei 31, 2009

CUTI SEKOLAH MUSIM MAJLIS PERKAHWINAN

.
Di Johor, cuti penggal persekolah sudah bermula. Kenduri perkahwinan pun juga sudah bermula pada hari semalam. Saya mendapat 3 undangan tetapi tidak dapat memenuhinya kerana terpaksa ke Kuala Lumpur untuk menziarahi saudara terdekat yang meninggal dunia.

Terpaksalah saya minta maaf kepada Haji Md Shah dan Hajah Azizah (Yot) di Bandar Baru Uda serta Wan Jebah di Perumahan Rakyat Stulang kerana tidak dapat ke majlis mereka.

Hari ini saya dapat memenuhi kesemua 6 undangan di rumah Hj Mahadi Kasiran (Bandar Tenggara), Abang Hj Jasmani/Kang Mani (Taman Sri Skudai), Ramlan Ismail (Taman Sinaran Kempas), Hj A Razak Selamat (BBU), Zainal Satay (BBU) dan Hj Khairuddin Darwis (BBU).

Sebelum solat Asar, berserta dengan isteri dan Shafikah dapat membereskannya walaupun setakat pergi dan menjamah jamuan kerana tidak mahu menghampakan tuan rumah. Yang penting adalah dapat bertemu serta memberi sedikit huluran ringgit bagi mengurangkan bebanan mereka dan tanda terima kasih atas ingatan.

Minggu hadapan, hari Sabtu dan Ahad sekali lagi saya akan berkeliling untuk majlis-majlis ini. Hari Sabtu 6 haribulan adalah hari paling kritikal kerana tidak tahu bagaimana hendak memenuhi kesemua 12 jemputan.

Saya cuba membuat jadual bagaimana untuk menjelajah ke rumah tersebut bermula seawal jam 7 pagi akan bertolak dari rumah di Johor Bahru ke rumah:-

1. Hj Sahlan Timan, Parit Semerah, Batu Pahat.
2. Hj Rafii/Pie, Puteri Menangis, Pontian
3. Zaleha, Taman Indah, Simpang Renggam
4. Jamaliah, Taman Pelangi Emas, Pekan Nanas
5. Hj Asini Paijan, Taman Mawar, Pasir Gudang
6. Najib Darus, Jln Timun, Kg Bendahara
7. Hj Zainal Abidin A Rahman, Jln Utama, Kg Melayu
8. Akob Hassan, Blok B Taman Larkin Perdana
9. Zaid, Padi Mahsuri 8 BBU
10. Zolkapli Zainal, Padi Malinja 11 BBU
11. Hj Hamzah, Padi 11 BBU
12. Latiff Kadiman, Dewan Raya Skudai Kanan BBU

Untuk hari Ahad, terdapat 5 undangan sebagaimana berikut:-

1. Hj Mohyin Salikin, Bandar Penawar Kota Tinggi
2. Hj Supardi Sasthoro, Taman Kota Jaya Kota Tinggi
3. Hj Mohamad Aziz, Taman Perling
4. Hj Jabar Md Tahir, Straits View Johor Bahru
5. Hj Hashim, Jln Padi Ria 17 BBU

Pada hujung cuti persekolahan, hari Sabtu 13 haribulan masih terdapat satu lagi majlis perkahwinan iaitu Tuan Haji Abd Rahman Jaffar, Pengarah Jabatan Agama Johor bertempat di Taman Nong Chik Johor Bahru.

Kita boleh berusaha untuk memenuhi semua undangan, namun ada ketikanya sukar untuk kita melakukannya mungkin atas beberapa halangan seperti jarak jauh, masa dan sebagainya.

Saya pernah diberitahu bahawa memenuhi undangan adalah wajib tetapi terdapat hadis yang menyatakan bahawa maksud wajib adalah menghadiri majlis walimatul urus yang bermaksud majlis pernikahan. Biasanya jemputan yang kita terima adalah majlis jamuan untuk meraikan perkahwinan sedangkan majlis pernikahan telah dilangsungkan lebih awal.

Hadis yang dimaksudkan adalah dari Muslim "Apabila seseorang diantara kamu diundang untuk menghadiri walimatul urus (pernikahan), penuhilah".

Terdapat Hadis yang lain dari Muslim "Barang siapa yang tidak menghadiri undangan walimah (pernikahan), sesungguhnya dia telah derhaka kepada Allah dan RasulNya".

Bagaimanapun, selain dari dua Hadis di atas sebagai syarat memenuhi undangan iaitu pengundang adalah seorang muslim dan bukan bertujuan maksiat.

Mungkin dari kedua hadis tersebut boleh mengurangkan tekanan kepada kita samada kita mesti menghadiri semua undangan perkahwinan seperti yang telah saya nyatakan.

Walau apapun, saya akan berusaha untuk meminta maaf sekiranya tidak dapat melakukannya.

Hanya persoalan yang sentiasa bermain-main di pemikiran saya adalah mengapa ramai yang ingin menagadakan majlis-majlis ini pada musim cuti persekolahan sedangkan kerajaan telahpun memberi 2 hari cuti mingguan dan belum lagi ditambah dengan cuti-cuti kelepasan am yang bersambung?.

Tiada ulasan: