Radio Internet FuhYooFm

Rabu, Mei 27, 2009

MAKAN TENGAHARI: AYAM GORENG KFC

.
Menikmati ayam goreng

Sebentar tadi saya, isteri dan Syafikah dapat belanja makan ayam goreng KFC di Angsana. Rasanya jarang sekali saya makan tengahari dengan ayam goreng sahaja.

Orang dah nak belanja, pergilah juga. Kami berlima. Setiap seorang makan 2 ketul, tapi saya makan 3 ketul. Ada 2 ketul lagi yang lebih bawa balik ke rumah. Selain itu bersama dengan segelas minuman, coleslaw dan kentang tiap seornag cukup mengenyangkan.

Kelihatan juga beberapa pasang warga emas sama menikmati makanan yang bukan menjadi makanan ruji orang Malaysia.

Makan ayam goreng tengahari bukanlah cara makan orang Melayu. Kini, masyarakat kita terutama di bandar-bandar, makan di restoran segera seperti ini sudah menjadi sesuatu yang agak istimewa. Anak-anak muda samada yang berpasangan atau tidak, akan berpusu-pusu berbanding untuknya menjamu di restoran nasi padang atau lain-lainnya.

Tanyalah dengan anak-anak muda bahkan anak kecil sekalipun yang sudah sinonim seperti Kentucky fried chicken, French fries, Big Mac, Chicken Foldover, Pizza Stuff crust, Garlic bread dan sebagainya.

Sederet, KFC, McDonald's dan Pizza Hut di Angsana, Johor Bahru

KFC, McDonald's dan Pizza Hut hampir sebati dengan mereka yang berada di pekan dan bandar dan tentulah tidak kepada yang berada di luar bandar. Hanya sekiranya mereka termasuk ibu saya yang dibelanja makan di tempat-tempat ini, akan terasalah kekoknya.

Walau apapun, perkara yang menjadi pemikiran saya adalah mengapa KFC kurang dikunjungi oleh bukan Melayu berbanding McDonald's.

Terima kasih kepada Pak Haji Samad yang membelanja saya tadi.


Tiada ulasan: