Radio Internet FuhYooFm

Isnin, Ogos 31, 2009

ADIKKU LAHIR PADA HARI KEMERDEKAAN

.
Salah seorang adikku, Junaidah telah dilahirkan pada hari kemegahan rakyat Malaya atau Persekutuan Tanah Melayu.

Saya sentiasa mengingati waktu kelahiran adikku ini kerana pada subuh 31 Ogos 1957, dia dilahirkan ketika hujan dan ribut berlaku di luar rumah. Pada masa itu umurku 5 tahun dan telahpun mempunyai seorang adik lelaki iaitu Ahmadon, maknanya abang kepada Junaidah. Mengapa saya sentiasa mengingatinya?. Ia adalah kerana pada masa hujan ribut itulah tangan saya terkena cemeni (corong lampu pelita diperbuat dari gelas kaca) pelita menyebabkan lengan tangan kananku melecet. Bekas dan parutnya masa boleh dilihat hingga kini.

Hari kelahiran pada hari kemerdekaan ini sepatutnya menjadi satu sejarah kepada adikku dan seharusnya dia mendapat penghargaan sebagaimana mereka yang lahir pada hari yang sama. Tetapi ia tidak berlaku kepadanya. Pada setiap hari ulangtahun kemerdekaan, beliau dilupakan. Ia adalah kerana bapaku telah mendaftar lewat pada kelahirannya. Ini menyebabkan tarikh lahirnya bukan lagi pada 31 Ogos.

Walau apapun, Junaidah sekarang hidup bahagia dan sederhana bersama suami dan sepasang anak lelaki dan perempuan di Batu Pahat.

Tiada ulasan: