Radio Internet FuhYooFm

Jumaat, September 18, 2009

MASAKAN ISTIMEWA INDONESIA: BABI GULING

.

Tirai Ramadhan tahun ini kemungkinan akan dilabuhkan pada hari esok. Pastinya ramai suri rumah dan pengemudi dapur akan bertungkus lumus membuat segala kelengkapan dan keperluan untuk menyediakan masakan bagi juadah pagi raya.

Pelbagai masakan kegemaran keluarga akan disediakan seperti ketupat, rendang, lemang dan sebagainya.

Bagi anak-anak gadis dan pasangan muda, ramai antara mereka akan bertanya-tanya dan tercari-cari resepi terbaik untuk menjadikan masakan mereka begitu enak dan mendapat sanjungan keluarga yang menjamahnya.

Bagi keluarga Melayu dan Muslim di negara kita Malaysia, masakan ketupat, rendang dan lemang sudah sinonim sejak berabad lalu. Makanan ini sudah tidak boleh dipisahkan seperti satu kemestian juadah yang dihidangkan di pagi raya. Pergilah kemana saja dari ceruk rantau Perlis hingga ke Johor atau Sabah dan Sarawak, pastinya hidangan ini menjadi keutamaan.

Saya sengaja membuat story ini kerana ingin menyedarkan masyarakat Malaysia bahawa negara jiran dan serumpun kita, Indonesia sedang berusaha bersungguh-sungguh untuk mempatenkan pelbagai sumber kebudayaan mereka.

Difahamkan mereka telah berjaya mendapat paten Batik sebagai hasil kebudayaan tradisional dari World International Property Organization (WIPO). Sekarang mereka sedang berusaha pula untuk mempatenkan makanan kebangaan di Pulau Bali, Babi Guling.

Babi Guling (Pig Roasted) adalah seperti Babi Panggang atau mungkin Babi Golek kerana ia seakan-akan Kambing Golek. Ia lebih istimewa apabila Anak Babi Guling yang dihidangkan.

Saya pernah melihatnya sendiri di hotel-hotel serata Pulau Bali terutama hotel yang berbintang. Ia begitu istimewa sehingga dipamirkan di ruang masuk dan menjadi tarikan pengunjung, pastinya yang bukan beragama Islam.

Babi Guling inilah yang menjadikan iltizam kepadaku untuk tidak akan lagi ke pulau lagenda tersebut.

Allah SWT menurunkan beberapa ayat Al-Quran yang dengan sendirinya menjelaskan mengapa babi itu haram dimakan, diantara ayat-ayatnya adalah:-

"Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan bagimu bangkai, darah, daging babi, dan binatang (yang ketika disembelih) disebut (nama) selain Allah." (Al-Baqarah: 173).

"Diharamkan bagimu (memakan) bangkai, darah, daging babi, (daging hewan) yang disembelih atas nama selain Allah." (Al-Maa'idah: 3).

"Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan atasmu (memakan) bangkai, darah, daging babi dan binatang yang disembelih dengan menyebut nama selain Allah." (An-Nahl: 115).

Biarlah Indonesia mempatenkan masakan Babi Guling. Soalnya sekarang ialah apakah juga makanan kegemaran kita seperti ketupat, lodeh, rendang, lemang dan sebagainya juga akan dipatenkan oleh negara tersebut sebagai hak mereka?.

Tiada ulasan: