Radio Internet FuhYooFm

Selasa, Disember 01, 2009

INGATAN AHLI MAJLIS ZON LARKIN KEPADA MBJB: JANGAN BENARKAN LAGI LOJI NAJIS BERDEKATAN RUMAH IBADAT

.
Khalid Mohammad
Ahli Majlis MBJB Zon Larkin

Satu ingatan tegas telah diucapkan oleh Khalid Mohammad, Ahli Majlis Bandaraya Johor Bahru agar tidak berlaku lagi kesilapan membenarkan pembinaan loji najis berdekatan dengan rumah-rumah ibadat. Kenyataannya yang diungkapkan dalam ucapan penangguhan mesyuarat penuh MBJB pada hari semalam mempunyai kaitan dengan pembinaan loji najis di Jalan Merak berdekatan dengan Masjid Tun Hussein Onn Johor Bahru.

Beliau meluahkan bantahan penduduk dan kariah masjid yang terpaksa menanggung keadaan yang tidak selesa serta mengganggu peribadahan mereka.

Khalid sedang berucap dalam
ucapan penangguhan

Khalid yang juga Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Johor Bahru menyatakan bahawa sungguhpun Majlis Bandaraya telah bertindak pantas melayani bantahan penduduk namun mereka merasa terkilan kerana loji berkenaan tidak dapat dipindahkan. Penduduk sedar bahawa pelan pembangunannya telah diluluskan pada tahun 2005 serta pembinaan yang dimajukan oleh pemaju Cemerlang Land telahpun disiapkan.

Sebagai Ahli Majlis Zon Larkin, sekali lagi Khalid telah menegur kealpaan penguatkuasa Majlis Bandaraya Johor Bahru untuk bertindak terhadap pemaju perumahan Mutiara Sri Larkin yang menjalankan kerja-kerja menambak kolam berdekatan dengan Apartment Sri Impian. Beliau kesal kerana kerja menambak telah menyebabkan kekotoran dan kerosakan jalan serta tiada kawalan lalulintas.

Begitu juga dengan kerja tanah bersebelahan Plaza Larkin dan Sekolah Menengah St Joseph yang tidak mendapat kelulusan dari Majlis Bandaraya. Kerja-kerja yang dijalankan termasuk menebang pokok, merobohkan bangunan dan meratakan tanah yang dilakukan dalam tempoh 2 minggu.

Khalid juga menyentoh mengenai pembinaan rumah kos sederhana rendah Puri Langkasuka oleh kontraktor Pioneer Region yang nampak terbengkalai. Projek bersebelahan Flat Larkin dan perumahan Larkin Jaya dikhuatiri menjadi sarang pembiakan biawak, ular, tikus serta persembunyian penagih dadah.

Beliau percaya pentadbiran Majlis akan lebih berkesan dengan kerja bersungguh-sungguh serta menambahkan anggota penguatkuasa. Selain itu, dengan menswastakan kerja penguatkuasaan sebagaimana yang telah diberi kepada Fajar Able dalam menguatkuasakan pengguna tempat letak kereta akan memberi kesan yang amat baik.




Tiada ulasan: