Radio Internet FuhYooFm

Rabu, Januari 20, 2010

SAYA PERNAH KETAGIH ROKOK

.
Ramai yang mengetahui bahaya menghisap rokok. Soalnya mengapa susah benar untuk berhenti menghisapnya?.

Saya pernah ketagih rokok satu ketika dahulu. Ketika saya berumur lewat belasan tahun, saya mula menghisap rokok. Saya telah mempunyai pekerjaan tetap, tentulah tidak bermasalah untuk membelinya. Kawan juga ramai yang kebanyakannya perokok.

Sepuluh tahun saya merokok. Tidak banyak masalah cuma sesekali terasa juga sakit dada dan kekadang sesak nafas juga.

Saya masih teringat bagaimana pada dinihari pagi dalam tahun 1979 telah dibawa ke hospital Johor Bahru dari Felda Ulu Tebrau kerana menderita demam panas. Ketika itulah bermulanya saya berhenti menghisap rokok.

Bagaimanapun, ia hanya bertahan lebih kurang setahun. Bermula dengan hisap suka-suka dengan meminta sebarang rokok dari seorang rakan menyebabkan saya ketagih semula.

Berdasarkan pengalaman saya, apabila kita menghisap semula, ketagihan kita lebih hebat dari dahulu. Kalau sebelumnya saya hanya memerukan 12 batang rokok sehari, setelah menghisap semula menjadi 20 batang sehari.

Ketentuan Allah, pada bulan September 1982 saya dihinggapi demam panas ketika mengendalikan kursus anjuran Gerakan Belia 4B Johor Bahru di Kampong Maju Jaya. Bermula saat itulah saya berhenti sekali lagi.

Seminggu tidak menghisap rokok. Mungkin kerana demam, tekak terasa pahit. Alhamdullillah, secara kebetulan kerajaan menaikkan cukai dan harga rokok mula melambung.

Saya bertekad untuk terus berhenti merokok. Sehingga kini, saya dapat bertahan dan sudah tidak terfikir untuk merokok lagi.

Memang benar, selepas berhenti merokok, badan bertambah gemuk.

Kini yang tinggal hanyalah gambar sebagai kenang-kenangan.

Bagi yang ingin berusaha untuk berhenti merokok, bolehlah baca blog ini, majalah blogspot dan rampaiseri wordpress.

Saya berbaju batik bersama rakan Belia 4B Kebangsaan,
lihat kamera dan rokok di jari

Ketika membuat urusetia lawatan ke Kuala Lumpur,
lihat kotak rokok bersebelahan typewritter

Mencangkung di tengah-tengah, itulah saya
rokok tetap ada di celah jari kiri

Tiada ulasan: