Radio Internet FuhYooFm

Rabu, Februari 24, 2010

BETULKAH KRONI UMNO DAPAT KONTRAK KELAS F

.
Saya paparkan temubual wartawan dengan YAB Lim Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang pada 3.2.2010 di Pejabat Ketua Menteri, Bangunan Komtar, Pulau Pinang yang saya ambil dari Blog SANGGAHTOKSAGO.COM.

Timbul dakwaan bahawa kontraktor Melayu hanya dapat dapat projek Kelas F?

Ini Kelas F, Kelas F hanya untuk orang Melayu sahaja. Jadi, Kelas F dahulunya anda tahulah, kroni Umno sahaja yang dapat dengan meluas, sekarang kita buat tender terbuka. Semuanya lebih senang, lebih cepat.
Kita ada kriteria, kita buat secara terbuka di mana Melayu, Cina, India boleh sama-sama buat tender. Apabila kita proses ini tender, kita tidak lihat latar belakang. Kita hanya proses sahaja, tetapi bila kita dapat maklumat, terkejut bila dapat tahu daripada kontrak tender yang diberikan 67 hingga 70 peratus adalah daripada kontraktor Melayu. Ini menunjukkan kontraktor Melayu mampu berdaya saing dengan kontraktor bukan Melayu. Apa yang kita hendak tegaskan ialah bukan tengok dari sudut bangsa, lihat dari sudut dasar-dasar yang gagal, dasar-dasar gagal yang masih diterima pakai. Kalau dasar itu betul, rakyat akan berdaya saing. Jangan lihat dari sudut individu atau bangsa, lihat dari sudut dasar. Ini yang akan memartabatkan rakyat Malaysia tanpa mengira kaum dan agama.

Benarkah dakwaan ini?. Di Johor, kebanyakan kerja kelas F diuruskan oleh agensi-agensi kerajaan seperti pejabat Daerah, Pembangunan Negeri, Penguasa Tempatan, Badan-Badan Berkanun dan sebagainya.

Kalaulah benar hanya kroni UMNO yang mendapat kerja, mana mungkin kontraktor yang tidak menjadi kroni dapat hidup dan bertahan begitu lama.

Saya mengenali ramai kontraktor Melayu di Johor Bahru. Kebanyakan mereka mendapat kerja bukanlah kerana sokongan atau ditunjuk oleh mereka yang berkuasa dalam UMNO. Mereka berusaha sendiri untuk bersaing dengan kontraktor lain bagi mendapatkan kerja. Semuanya bergantung kepada keupayaan sendiri seperti keupayaan kerja, kekuatan syarikat serta harga kompetetif.

Mereka juga mungkin tidak menjadi ahli UMNO malahan ada diantaranya juga adalah dari ahli parti pembangkang yang aktif.

Apakah pemimpin UMNO mempunyai kuasa besar dalam pentadbiran kerajaan sehingga boleh mengarah atau memberi kerja-kerja kelas F kepada kontraktor Melayu?. Pendapat saya lebih menjurus kepada kuasa yang ada pada pimpinan dalam sektor kerajaan berkenaan.

Siasatlah perkara ini dan jangan hanya menuding jari kepada pimpinan UMNO sahaja.
.

Tiada ulasan: