Radio Internet FuhYooFm

Jumaat, Februari 19, 2010

LAWATAN IMPIAN MEMBINA HOSPITAL ISLAM

.
Ahli rombongan bergambar di pintu masuk
Hospital Pusrawi

Saya bersama 35 orang rombongan Masjid Jamek Bandar Baru Uda telahpun selamat sampai ke rumah pada jam 12.15 sekejap tadi. Kami ke Kuala Lumpur untuk melawat dan mendengar taklimat di Hospital Pusrawi dan Hospital Pakar Al-Islam, Kuala Lumpur.

Hospital Pusrawi tajaan MAIWP

Tujuan lawatan ini adalah sebagai persiapan kami untuk membangunkan sebuah hospital Islam di sebidang tanah 1.5 ekar kepunyaan MJBBU yang terletak di persimpangan Jalan Tampoi/BBU/Hospital Permai berdekatan Produa.

Projek ini difikirkan sangat perlu terutama untuk menempatkan semula pusat rawatan dialisis yang kini telah menampung 69 pesakit dengan 16 mesin dalam keadaan yang kurang selesa. Kami juga memikirkan untuk pusat bersalin ibu mengandung dan pusat rawatan kanak-kanak.

Datuk Shahrir (berbaju biru) bersama rombongan
mendengar taklimat di Hospital Pusrawi

Cita-cita kami yang mendapat ransangan dan dokongan kuat dari Ahli Parlimen Johor Bahru, YB Datuk Seri Utama Hj Shahrir Abd. Samad. Beliau bersama isteri, Datin Shahrizan sanggup bersama-sama dalam lawatan ini dari mula hingga ke akhir lawatan.

Pengerusi Hospital Pusrawi, Lt. General (B) Datuk Abd Aziz Hassan telah menyambut kedatangan dan memberi taklimat serta bersoaljawab. Kami telah dibawa melawat persekitaran hospital dan disediakan jamuan makan tengahari.

Datuk Seri Utama Hj Shahrir Abd. Samad menerima cenderamata dari Pengerusi Hospital Pusrawi, Lt. General (B) Datuk Abd Aziz Hassan

Hospital tajaan Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) ini mula beroperasi pada 11.6.1984 yang bermula dengan 14 katil, kini telah dapat menampung 159 katil dan 535 orang pekerja.

Senama dan sejawatan,
Dr Kamaruddin Ahmad (baju hijau) dari MJBBU
dan Dr Kamaruddin Ahmad (baju putih) dari Pusrawi

Seterusnya, kami menunaikan solat jamak Zohor dan Asar di Masjid Jamek Kg Baru, Kuala Lumpur yang terkenal dengan pengagihan bubur lambuk di bulan Ramadhan.

Selepas menunai solat, kami disambut oleh Pengerusi dan Jawatankuasa Tadbir masjid serta diberi taklimat tentang kegiatan masjid berkenaan.

Banyaknya periuk ......

Kami juga mengambil peluang meminta bantuan bagi mendapatkan Imam Taraweh dari Mekah yang bertugas di Masjid Kg Baru pada setiap bulan Ramadhan.

Tekun mendengar taklimat

Kedua-dua Pengerusi Masjid
bertukar cenderamata

Lawatan seterusnya adalah ke Hospital Pakar Al-Islam, di Jalan Raja Abdullah. Hospital yang berhadapan dengan Masjid Jamek Kg Baru ini dahulunya dikenali dengan nama Pusat Perubatan Kampong Baru (KBMC) dibangunkan sebagai salah satu program dakwah Bil-hal Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM).

Saya bersama Hj Hussein Ismail,
pencetus ide lawatan

Hospital ini mula beroperasi pada September 1996 dan mempunyai kapisiti 65 katil. Unit kecemasannya beroperasi 24 jam dan mempunyai beberapa khidmat rundingan.

Pengarah Hospital Pakar Islam,
Dr Ishak Mas'ud bersama Dato Shahrir

Dalam perjalanan pulang ke Johor Bahru, kami singgah di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin di Presint 3, Putrajaya. Sebelumnya, masjid ini digelar Masjid Besi. Masjid ini dibuka pada bulan Ogos 2009 dan mempunyai keluasan sekali gandi berbanding Masjid Putra yang terletak 2.2 km ke utaranya.


Indahnya masjid waktu senja yang menjadi salah satu
mercutanda di Putrajaya

Masjid ini dibina dengan 70% darinya dengan keluli dan bakinya dari konkrit. Masjid ini mempunyai keistimewaan kerana tiada pemasangan kipas dan alat penyaman udara dan hanya menggunakan gas penyejuk.

Seni bina Islam yang diimport dari
Anyaman Masyrabiah Jerman dan China

Di masjid ini, kami menunaikan solat Maghrib dan jamak Isyak berjemaah sebelum meneruskan perjalanan balik ke Johor Bahru.

Pengerusi dan Jawatankuasa HELWA MJBBU
bergambar di pintu masuk Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin

.

Tiada ulasan: