Radio Internet FuhYooFm

Isnin, Ogos 02, 2010

MENUNAIKAN SOLAT DI MASJID JAWA TIMUR DAN TENGAH

.
Saya berkesempatan menunaikan solat di beberapa buah masjid dalam lawatan ke Jawa Timur dan Jawa Tengah. Hampir semua masjid yang disinggahi adalah masjid lama melainkan masjid-masjid di sepanjang jalan Pantura atau Pantai Utara.

Di Tuban, terdapat banyak surau dan masjid walaupun kedududakannya berdekatan. Mungkin sekitar satu kilometer terdapat 2 atau 3 buah surau atau masjid. Begitulah sepanjang dari Tuban ke Demak.

Agak berbeza dengan kawasan di sebelah selatan Jawa seperti di Jogja yang agak kurang. Sedikit perbezaan ketika melakukanh solat di sini kerana mereka tidak melakukan wirid beramai-ramai selepas solat. Berbanding dengan mereka di sebelah utara seperti di Demak, didapati mereka berwirid beramai-ramai dan dengan suara yang kuat, berlagu dan lenggok badan.

Saya sempat melakukan solat Jumaat di Kudus. Masjidnya terletak bersebelahan Pasar Kliwon iaitu sebuah pasar borong serta beberapa buah gedung membelibelah. Di sini khatib membaca khutbah dengan menggunakan bahasa Jawa. Saya sempat merakam bacaan khutbahnya dengan mp3 yang saya bawa. Insyaallah akan saya perdengarkan kepada ibu di kampung kerana saya tidak faham bahasa yang digunakannya.

Tiada ulasan: