Radio Internet FuhYooFm

Rabu, September 08, 2010

MENUNAIKAN SOLAT DI MASJID BBU PADA BULAN RAMADAN



.

Sheikh Mohd Idris AlMashrafi ketika mengimamkan solat
di Masjid Jamek Bandar Baru Uda


Alhamdullillah, solat Tarawih bagi tahun ini baru saja berakhir sebentar tadi. Sepanjang bulan Ramadan ini, saya dapat menunaikan solat sunat ini di beberapa surau dan masjid samada di kampung, taman perumahan, hotel bahkan di kediaman rasmi Menteri Besar Johor.

Begitupun, Masjid Bandar Baru Uda pastinya meninggalkan banyak kenangan pada setiap tahun. Tahun ini, imam-imam tarawih yang bertugas begitu mantap dari segi bacaan, hafalan dan alunan suaranya. Kebanyakan mereka dalam peringkat umur yang masih muda (di bawah 30 tahun). Mereka adalah Abd Hakim Mohd Noor dan Mohd Abd Rahman dari Patani, Thailand. Selain itu Eliyeen Mohd Salleh dari Johor Bahru dan Hambali Abd Rahman. Kesemua imam-imam ini mempunyai hafazan yang baik. Imam tetap masjid ini seperti Hj Munadi Muhajir dan Hassan Majid serta Hambali akan mengimamkan solat Isyak dan Witir.

Pada tahun ini juga, Masjid BBU dapat membawa seorang imam dari Mekah iaitu Sheikh Mohd Idris AlMashrafi yang mengimamkan solat Maghrib, Isyak, Tarawih dan Witir. Walaupun hanya sehari kedatangannya iaitu pada 29.8.2010, kesyahduannya ketika membaca doa semasa solat Witir telah menitiskan air mata para jamaah khususnya kaum wanita.

Kehadiran jemaah juga tidak menghampakan kerana dianggarkan tidak kurang dari 1,500 yang hadir pada setiap malam tidak termasuk pada minggu pertama dan juga ketika kehadiran imam jemputan dari Mekah yang dijangkakan mencecah 3,000 orang.

Pada sepuluh malam terakhir, imam-imam ini juga akan mengepalai solat sunat Tahjud, Taubat, Hajat, Tasbih dan lain-lain yang bermula pada jam 3 pagi. Solat secara berjemaah ini akan berakhir pada jam 4.30 pagi dengan seterusnya para jemaah akan dijamu dengan hidangan sahur.

Tidak ketinggalan, masjid ini juga menyediakan hidangan berbuka puasa yang sebelumnya mereka akan bertahlil terlebih dahulu sebagai memenuhi hajat kariah.

Bagi kedua-dua jamuan berbuka puasa dan bersahur, dianggarkan tidak kurang dari 300 orang akan turut sama pada setiap masa.

Majlis khatam Al-quran Helwa
dengan tazkirah oleh Mufti Negeri Johor

Pembaca mewakili kumpulan tadarus di majlis khatam Al-quran

Bergambar bersama Ustaz Hambali dan Elliyeen

Di tengah adalah Ustaz Abd Hakim dari Pattani

Beginilah suasana ketika berbuka puasa pada setiap hari

Hj Abd Rahman dan Syed Yahya,
gandingan tukang masak yang menyediakan bubur lambuk,
nasi baryani dan hidangan sahur



Tiada ulasan: