Radio Internet FuhYooFm

Isnin, April 21, 2008

MASJID AGONG DEMAK



Melawat Mesjid Agung Demak seakan satu perkara wajib apabila kita berada di Jawa Tengah terutama di sekitar Semarang. Kesempatan ini tidak aku sesiakan kerana Haji Mohd Said dan isterinya bersungguh-sungguh untuk ke sana. Anaknya yang bernama Halim sepatutnya mengikut sama untuk tujuan ini. Ia berpesan supaya ibu bapanya dapat pergi dan membawa pesanan wang untuk didermakan ke masjid ini. Haji Mohd Said pernah datang sebelum ini bersama Dato' Wahid Dahlan, mantan Datuk Bandar Majlis Bandaraya Johor Bahru. Aku sendiri sudah beberapa kali. Cuma aku tak berapa selesa dengan pengamen (orang yang meminta-minta), penjaga kasut dan penjual buku-buku yang boleh mengganggu konstrasi semasa mengabid diri di masjid.

Aku dapat menunaikan solat berjemaah bersama Haji Mohd Said dan sujud syukur atas kenikmatan yang diberi oleh Allah Swt sehingga aku dapat menunaikan solat di masjid agung ini. Isteriku dan Habsah (isteri Haji Mohd Said) juga tidak melepaskan peluang bersolat di sini.

Sedikit catatan mengenai masjid agung ini adalah sebagaimana berikut:-

Masjid Agung Demak adalah sebuah masjid yang tertua di Indonesia. Masjid ini terletak di Desa Kauman, Demak, Jawa Tengah. Masjid ini dipercayai pernah merupakan tempat berkumpulnya para ulama (wali) penyebar agama Islam yang disebut juga Walisongo. Mereka sering berbincang mengenai penyebaran agama Islam khususnya di Tanah Jawa. Individu utama yang membangun masjid ini adalah Raden Fatah, iaitu raja pertama dari Kesultanan Demak.

Masjid ini mempunyai bangunan-bangunan induk dan serambi. Bangunan induk memiliki empat tiang utama sebesar pemeluk yang disebut saka guru. Bangunan serambi merupakan bangunan terbuka. Atapnya berbentuk limas yang ditopang dengan lapan tiang yang disebut Saka Majapahit.

Empat tiang seri rumah ibadat itu sudah diganti dengan kayu baru. Tiang lama tidak dibuang begitu saja kerana ia mempunyai nilai sejarah. Tiang dan serpihan kayu asal Masjid Agung Demak diletakkan di tepi masjid dengan catatan lengkap mengenai sejarah bagi memudahkan pelancong.

Di dalam lokasi kompleks Masjid Agung Demak, terdapat beberapa makam raja-raja Kesultanan Demak dan para pembantunya. Di sana juga terdapat sebuah museum, yang berisi dengan berbagai hal mengenai sejarah bagaimana terdbangunnya Masjid Agung Demak.

Masjid ini menjadi monumen hidup penyebaran Islam di Nusantara. Walisonga (Wali Sembilan) sebagai penyebar ajaran Islam bersama-sama masyarakat Islam ketika itu bekerjasama mendirikan masjid. Sultan Demak (Raden Fatah) dan Sunan Kalijaga mengetuai pembangunan masjid.

Masjid Agung Demak didirikan dalam tiga tahap. Tahap pembangunan pertama adalah pada tahun 1466. Ketika itu masjid ini masih berupa bangunan Pondok Pesantren Glagahwangi di bawah asuhan Sunan Ampel. Pada tahun 1477, masjid ini dibangun semula sebagai masjid Kadipaten Glagahwangi Demak bermula pada hari Jumaat (perkiraan Jawa adalah pada hari Jumaat Legi) 1 Zulkaedah, Tahun 1478, ketika itu Raden Fatah dilantik sebagai Sultan I Demak, masjid ini direnovasi dengan penambahan tiga peringkat. Raden Fatah bersama Walisongo memimpin proses pembangunan masjid ini dengan dibantu masyarakat sekitar.

Para wali telah membuat pembahagian pekerjaan. Soko guru yang menjadi tiang utama penyangga masjid dikerjakan para wali. Empat wali memimpin pembuatan soko guru. Sunan Kalijaga mengetuai membuat soko guru di bagian timur laut, Sunan Bonang membuat soko guru di bagian barat laut, Sunan Ampel membuat soko guru di bagian tenggara dan Sunan Gunungjati membuat soko guru sebelah barat daya. Soko guru yang dibuat Sunan Kalijaga memiliki cerita tersendiri di masyarakat, kononnya soko guru yang tingginya tiga meter dengan garis tengah 1.45 meter tidak sama panjang sehingga perlu dibuat penyambungan.

Sunan Kalijaga yang bertanggungjawab membuat soko guru di timur laut menyusun sisa-sisa kayu yang diikat menjadi satu agar keempat soko guru menjadi sama panjang. Soko guru yang dikenal sebagai soko tatal (tatal dalam bahasa Jawa adalah serpihan dari kayu yang diketam atau ditakek) menjadi legenda masyarakat hingga sekarang.

Menurut cerita mitos sejarah Jawa, masjid yang dibina oleh para Walisongo ini berjaya disiapkan dalam satu malam saja.

Masjid ini spernah diperbetulkan arah kiblatnya oleh Sunan Kalijaga atau lebih dikenali RM Syahid, seorang wali yang mempunyai jiwa mantap, pejuang, pemimpin, mubaligh serta pujangga. Beliau adalah putera Raden Sahur Temenggung Wilatikya.

Masjid Agung Demak keluasan keseluruhan berukuran 31 x 31 meter persegi, serambi berukuran 31 x 15 meter dengan panjang keliling 35 x 2.35 meter, tatak rambat ukuran 25 x 3 meter dan ruang tempat diletakkan bedok berukuran 3.5 x 2.5 meter. Keseluruhan bangunan ditopang oleh 128 soko, empat diantaranya adalah soko guru yang menjadi penyangga utama bangunan masjid. Jumlah tiang penyangga masjid 50 buah, sebanyak 28 penyangga serambi dan 34 tiang penyangga tatak rambat, sementara tiang keliling sebanyak 16 buah.

Masjid Agung Demak yang berdiri di tengah kota menghadapkan halaman luas, diyakini oleh masyarakat Islam sebagai pusat kegiatan kemasyarakatan. Berdasarkan pola pembangunan kota-kota di Jawa yang diawali dari Dinasti Demak Bintoro, ianya menjadi satu kesatuan antara masjid, kraton (istana) dan mereka yang mengharapkannya termasuk penduduk setempat. Bekas kraton Demak Bintoro terletak di sebelah selatan iaitu tidak jauh dari kawasan lapang dan Masjid Agung Demak sekarang.

Bangunan masjid ini banyak mengalami pembaikan dan pemugaran. Pembangunan terakhir adalah pada tahun 1987 atas bantuan kewangan dari pemerintah dengan kos 688 juta rupiah. Bantuan juga diterima dari negara-negara anggota Organisasi Konferensi Islam (OIC) termasuk Saudi Arabia dan negara-negara di Jazirah Arabia termasuk Turki, Malaysia dan Brunei Darussalam. OIC mengakui bahawa Masjid Agung Demak adalah sebagai monumen bagi masyarakat Islam yang memiliki ciri-ciri arkitek pada zamannya iaitu masyarakat Islam Nusantara. Ia sangat berbeza dengan bangunan masjid di Jazirah Arabia yang menggunakan kubah. Masjid Agung Demak menggunakan atap bersusun tiga berbentuk segitiga sama kaki, kononnya setiap bahagian mempunyai makna yang tersirat dari bentuk-bentuk yang wujud.

Atap bersusun tiga menjadi lambang bagi setiap orang yang beriman dimulai dari tingkat mukmin, muslim dan muhsin atau iman, islam dan ihsan. Begitu juga dengan lima buah pintu yang menghubungkan satu bahagian dengan bahagian yang lain yang diharapkan akan mengingatkan setiap manusia dengan adanya rukun Islam yang lima iaitu syahadah, solat, puasa, zakat dan haji. Sementara enam jendelanya pula melambangkan rukum iman iaitu percaya kepada Allah SWT, percaya kepada rasul-rasulNya, percaya kepada kitabNya, percaya kepada malaikatNya, percaya akan datangnya kiamat serta percaya akan qada' dan qadar.

Di tepi masjid ini masih terdapat kolam yang dijadikan tempat mengambil wuduk. Di dalam kolam ada barisan batu yang dijadikan pengalas kaki ketika berwuduk. Airnya sungguh jernih. Pihak pengurusan masjid membuat pagar sekeliling kolam kerana ia tidak lagi digunakan untuk tempat berwuduk. Kolam air ini menghubungkan bahagian luar dan dalam masjid. Selain diharapkan sebagai cara untuk mensucikan diri, ia juga melambangkan agar masyarakat selalu membersihkan diri dari berbagai kekotoran yang biasanya melekat di dalam diri dan hati.

Bentuk bangunan atap yang bersusun-susun hanya terdapat di kepulauan Nusantara. Bentuk atap bersusun ini terdapat di seluruh pelosok tanah air mulai dari Aceh hingga Maluku. Bentuk bangunan yang berbeza dengan umumnya masjid di berbagai negara, akan diikuti bentuk-bentuk masjid kontemporori yang tidak menggunakan kubah sebagai cirinya.

Bentuk bangunan Masjid Agung Demak yang berbeda dari kelaziman zaman itu merupakan hasil ijtihad, selain ia adalah hasil pemikiran arkitek tempatan. Bentuk bangunan itu lebih banyak menggunakan bahan dari kayu yang banyak terdapat dipersekitaran. Ia sangat berbeza dengan bangunan yang menggunakan semen dan bahan campuran lain yang akan menghasilkan bentuk bulat dengan lengkung-lengkung dan sebagainya. Begitu juga dengan bahagian interior yang menggunakan bahan dari kayu kayan.

Di kawasan Masjid Agung Demak ini terdapat sejumlah barangan peninggalan bersejarah seperti Saka Tatal, Dhampar Kencana, Saka Majapahit dan Maksurah. Selain itu, terdapat komplek makam sultan-sultan Demak dan para pembantunya yang terbahgi kepada empat bahagian:

Pertama: Makam Kasepuhan (Sultan, Raden atau Raja) yang terdiri atas 18 makam, yang di antara lain adalah makam Sultan Demak I (Raden Fatah) beserta istri-istri dan putra-putranya iaitu Sultan Demak II (Raden Pati Unus) dan Pangeran Sedo Lepen (Raden Surowiyoto) serta makam putra Raden Fatah iaitu Adipati Terung (Raden Husain).

Kedua: Makam Kaneman yang terdiri atas 24 makam, di antara lain adalah makam Sultan Demak III (Raden Trenggono), makam istrinya, dan makam putranya iaitu Sunan Prawoto (Raden Hariyo Bagus Mukmin).

Ketiga: Makam di sebelah barat Kasepuhan dan Kaneman, yang terdiri atas makam Pangeran Arya Penangsang, Pangeran Jipang, Pangeran Arya Jenar dan Pangeran Jaran Panoleh.

Keempat: Makam lainnya adalah seperti makam Syekh Maulana Maghribi, Pangeran Benowo dan Singo Yudo.

1 ulasan:

malaysia baru berkata...

Kehebatan Wali Songo ialah dakwah yg telah mereka lakukan...

Jom sama2 kita berdakwah kerana ummat Islam boleh mecapai kehebatan dengan mengikuti Sunnah Nabi yg paling utama iaitu berdakwah.