Radio Internet FuhYooFm

Sabtu, Mei 24, 2008

PERJUMPAAN DATO' SHAHRIR DENGAN KETUA UMNO BBU




Malam ini Dato' Shahrir Samad ingin mengadakan perjumpaan dengan Ketua-Ketua UMNO Cawangan dalam kawasan Bandar Baru Uda. Sebagai Ketua UMNO Bahagian dan juga Ahli Parlimen Johor Bahru, mungkin ada beberapa perkara yang ingin disampaikan terutama isu semasa yang berkaitan dengan politik tanah air.

Cawangan-cawangan yang terlibat adalah:-
1. Bandar Baru Uda
2. Skudai Kanan
3. Rumah Pangsa Skudai Kanan
4. Uda Jagong
5. Uda Mahsuri
6. Uda Malinja
7. Uda Malinja 1
8. Flat Ledang
9. Uda Angsana
10. Kg. Muafakat (Jln Tun A Razak)

Ini adalah pertemuan pertama (khusus untuk pemimpin UMNO BBU) yang diadakan sejak kawasan Bandar Baru Uda dimasukkan dalam kawasan Parlimen Johor Bahru dalam persempadanan semula pada tahun 2004. Sungguh begitu, ini tidak bermakna Dato' Shahrir telah mengabaikan tanggungjawabnya kepada penduduk di kawasan ini. Sebaliknya beliau telah menjalankan tugas jauh lebih cemerlang berbanding dengan pemimpin-pemimpin terdahulu.

Banyak kenyataan yang boleh menjadi bukti bagaimana Dato' Shahrir membantu penduduk di kawasan ini dan pastinya ia tidak dapat dinafikan oleh sesiapapun terutama parti-parti pembangkang. Buktinya:-

1. Kejayaan mendapat menukar hakmilik tanah dari pajakan 99 tahun kepada bebas. Permohonan awal melalui mantan Ketua UMNO Bahagian dan Ahli Parlimen (Tan Sri Dato' Mohamad Rahmat) langsung tidak dipedulikan walaupun pernah dibawa dalam mesyuarat Jawatankuasa UMNO Bahagian dan Perwakilan Bahagian.

2. Mendapatkan sumber kewangan sebanyak RM400,000 melalui Yayasan Lee untuk memulakan operasi Pusat Dialisis Dan Kesihatan Masjid Jamek Bandar Baru Uda.

3. Bersetuju menjadi Pengerusi Pusat Dialisis dan kesihatan Masjid Jamek Bandar Baru Uda dan menjadikan badan ini adalah satu-satunya pusat dialisis yang beroperasi di kawasan masjid serta ditaja oleh kariah sendiri.

4. Mengusahakan kejayaan Masjid Jamek BBU mendapat dua petak tanah kepunyaan Uda Holding termasuk bangunan Dewan Jubli Perak (Dewan Serbaguna) dan tanah untuk tujuan komersial.

5. Membawa Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Besar Johor ke BBU dan mendapatkan peruntukan pembaikan masjid dan pembinaan menara.

6. Memberi peruntukan kepada sekolah-sekolah dan badan-badan yang ada di kawasan BBU termasuk pembinaan beberapa dewan sekolah.

7. Memberi peruntukan khas setiap tahun sebanyak RM5,000 khusus untuk tujuan pendidikan untuk Persatuan Ibu Bapa dan Guru.

8. Pembinaan bangunan untuk tujuan kebajikan komuniti di Flat Ledang dan Flat Skudai Kanan.

9. Banyak lagi yang tidak dapat dinyatakan disini.

Kesungguhannya membantu penduduk BBU dapat diterjemahkan melalui keputusan pengundian dalam Pilihanraya UMUM ke 12 yang baru lalu. Pada ketika ramai calon BN mendapat undi merudum, Dato' Shahrir terus mengekalkan kecemerlangan di Bandar Baru Uda:-

a) Di Pusat Mengundi Sekolah Keb Kompleks Uda, Dato' Shahrir mendapat 79.08 peratus walaupun terdapat 24.8 peratus pengundi bukan Melayu.

b) Di Pusat Mengundi Sekolah Keb Uda 2, Dato' Shahrir mendapat 84.6 peratus dengan pengundi bukan Melayu sebanyak 15.3 peratus.

c) Di Pusat Mengundi Sekolah Men Bandar Baru Uda, Dato' Shahrir mendapat 80.10 peratus dengan pengundi bukan Melayu sebanyak 9.9 peratus.

Ini menjadikan beliau meraih 81.26 peratus dari keseluruhan pengundi di Bandar Baru Uda. Sekiranya diambil kira aliran pengundi bukan Melayu yang memberi sokongan kepada BN sekitar 5-10 peratus, ini memberi petunjuk kepada sokongan yang besar kepada Dato' Shahrir. Berbanding dengan undi yang diterima pada tahun 2004, ia juga menunjukkan peningkatan walaupun dalam suasana penurunan sokongan di tempat lain. Sokongan yang agak kurang pada pilihanraya tahun 2004 adalah disebabkan oleh kurang keberkesanan Ahli Parlimen terdahulu dan ini telah dapat dipulihkan kembali sepanjang hampir lima tahun Dato' Shahrir menjadi wakil.

Kelantangan dan ketegasan beliau dalam memperjuang dan memperkatakan sesuatu isu juga mendapat sokongan dan keberkesanan kepada pengundi dan penduduk.

Selain dari itu, beliau juga mendapat sokongan dari bekas ADUN Tanjung Puteri, Haji Ali Mohamad serta juga dengan bantuan Haji Mohd Said Ibrahim selaku Ahli Majlis MBJB.

Tiada ulasan: