Radio Internet FuhYooFm

Isnin, Jun 30, 2008

IBU BAPA YANG TIDAK DIPEDULIKAN OLEH ANAK-ANAK



Gambar arwah bapak (kelainannya ialah bapak tidak pernah lupa memakai songkok, kupiah atau serban ketika berada di luar rumah) ketika diminta oleh Pegawai Pendaftaran untuk tidak memakai kupiah dan gambar emak dalam tahun 70an, seiras dengan salah seorang adikku.. Junainah

Hampir sebulan saya tak balik kampung dan berjumpa emak. Memang rasa rindu. Setiap hujung minggu ada sahaja program yang mesti didahulukan. Hari-hari yang lain adalah masalah Syafikah yang mesti ke sekolah.

Petang semalam emak telefon dan bertanya khabar. Minggu lalu, apabila saya dimasukkan ke hospital, saya tidak memberitahunya kerana tidak mahu beliau bersusah payah datang ke Johor Bahru sedangkan dirinya juga begitu uzur. Sebagai seorang ibu, tentulah ia ingen tahu mengenai kesihatanku. Pagi ini, adik yang balik dari kampung membawa kuih yang emak bekalkan. Begitulah kasih sayang emak kepada anaknya. Belum tentu anak dapat memberi kasih sayang yang sama. Kasih dan pengorbanannya tidak ternilai harganya. Kerana keprihatinlah, ia mengambil berat dan mengambil tahu mengenai anaknya.

Emak memang sentiasa memberi nasihat kepada anak-anaknya. Ini didorong oleh keinginannya melihat anaknya mendapat yang terbaik dalam hidup. Sebaliknya, ada diantara anak yang melihat keperihatinannya disalahanggap. Ada yang mengatakan ibu suka membebel sedangkan apa yang dibebelkan adalah untuk masa depan mereka. Malah ada yang mengatakan mengapa mesti mencampuri hal keluarga anak-anak yang bertanggapan mereka telah dewasa dan tahu menjaga dan menguruskan keluarga sendiri.

Memang emak bapak kita tidak sepandai anak-anaknya. Tanpa keduanya yang dengan penuh kasih sayang serta pengharapan yang tinggi, pengorbanannya dari sejak dalam kandungan sehingga kita berjaya, tidak mungkin sama dengan pengorbanan anak-anak kepadanya.

Sebab itu, tidak hairan apabila kita melihat ada diantara warga yang berada di rumah kebajikan untuk orang-orang tua, terdapat mereka yang tidak dipedulikan oleh anak-anak mereka.

Berilah kasih sayang kepada ibu bapa kita dengan apa saja pengorbanan. Kasih suami atau isteri tidak sama dengan mereka berdua. Selagi keduanya masih ada di dunia ini, lawati dan hubungi selalu. Berilah doa dan pelbagai kebajikan yang kita sedekahkan kepadanya sekiranya mereka telah berada di alam barzakh.

Tiada ulasan: