Radio Internet FuhYooFm

Selasa, Julai 01, 2008

MARI KITA BUKA MINDA DAN BERLAPANG DADA


Gambar yang menambah popular Dato' Shahrir Samad....

Heboh benar sekarang ini tentang cerita Penasehat PKR, Dato' Seri Anuar Ibrahim meliwat salah seorang pembantunya yang bernama Mohd. Saiful Bukhari Azlan. Dimana-mana saja orang bercerita mengenainya. Kalau dibuat rating, pasti cerita ini mendapat tempat teratas mengatasi cerita Pak Lah yang patut diturunkan.

Hebat juga pemuda bernama Saiful Bukhari ini. Melayari beberapa Blog, sedikit sebanyak kita akan dapat mengenal siapa sebanarnya pemuda ini. Mohd Saiful dikatakan bijak mengambil peluang sejak menuntut di Universiti Tenaga Nasional (UNITEN). Beliau pernah terpilih sebagai Timbalan Presiden Majlis Perwakilan Pelajar, malangnya tidak menamatkan pengajiannya di jurusan kejuruteraan elektrik.

Dari gambar-gambar yang terpapar, beliau nampak kacak dan mempunyai penampilan menarik dan tidak hairan beliau mempunyai tunang yang juga cantik. Gaya penampilan dan rupa paras boleh menyebabkan musibah sekiranya tidak diurus dengan betul.

Adakah laporan polis yang dibuat oleh pemuda ini benar? Ramai orang percaya bahawa Anwar Ibrahim tidak mungkin melakukannya tetapi tidak kurang juga mereka yang mempercayainya. Episod sepuluh tahun lalu dengan pelbagai rahsia yang terbongkar di mahkamah akan berputar kembali. Adakah kesah membawa tilam ke mahkamah akan berulang?

Cuba kita amati laporan polis yang dibuat olehnya pada 28 Jun 2008 pukul 5.45 petang:

“Saya Mohd Saiful Bukhari b Azlan ingin melaporkan bahawa saya telah diliwat oleh majikan saya. Perkara ini berlaku tanpa kerelaan saya. Kejadian terakhir berlaku 26/6/08 di Unit 1151, Kondominium Desa Damansara, Jln Setia Kasih, KL. Oleh itu, tujuan laporan ini dibuat untuk mendapat pembelaan dan keadilan keatas diri saya. Saya juga berasa bimbang dengan keselamatan diri dan keluarga saya jika perkara ini tersebar luas di khalayak ramai. Majikan saya Dato Seri Anwar Ibrahim - Ketua Umum PKR.”

Laporan ini dibuat dua hari selepas kejadian. Apabila ia menyebut 'kejadian terakhir', ia menunjuk beberapa siri episod yang sama sebelumnya.

Mohd Saiful pasti sudah memikirkan tentang risiko dari laporan tersebut dan persoalan yang timbul ialah mengapa orang yang dituduh lari menyembunyikan diri? Sekiranya ia dikatakan ada pihak yang ingin membunuhnya, mengapa sekarang baru ditimbulkan? Yang sepatutnya khuatir akan ancaman ini adalah Mohd Saiful kerana berhadapan dengan risiko yang lebih besar.

Sebagai manusia yang dicipta oleh Allah Yang Maha Kuasa, kita mesti mengingatkan diri kita bahawa hanya iman dan takwa yang akan menjadi pelindung sewaktu susah dan senang.

“Ketahuilah bahawa wali-wali Allah (yang sebenar) mereka tiada ditimpa rasa takut dan kesusahan hati; mereka itu adalah orang-orang beriman dan bertakwa (kepada Allah), mereka itulah yang memiliki kecemerlangan hidup di dunia dan di akhirat” (Yunus:62).

Maka bersama-samalah kita membuka minda dan berlapang dada dan jangan sekali-kali kita dipengaruhi oleh kata-kata dan penampilan seseorang.

Tiada ulasan: