Radio Internet FuhYooFm

Ahad, Jun 08, 2008

MENGAPA MINATKU TIDAK DI SUKMA XII?

Kejohanan Bolasepak Euro 2008 telahpun bermula. Tidaklah menjadi niatku untuk memuja kejohanan ini. Aku memang sangat kecewa dengan prestasi pasukan kebangsaan kita yang jauh merosot. Inilah naluri diriku dan mungkin juga pada pencinta sukan ini.

Selain sukan squash, badminton, bowling, bowling padang dan sukan berkuda, yang lain memang menampakkan kemerosotan. Inilah yang menjadikan orang-orang yang sepeti aku tidak berminat dengan Sukan Malaysia (SUKMA) di Terengganu yang akan melabuhkan tirainya pada hari ini. Apatah lagi dengan penyertaan dan pencapaian peserta sukan dari negeri kelahiranku.

Sebagai anak Johor, pastinya aku mahu athlet Johor menaikkan imej yang telah merudum setiap kali sukan ini diadakan melainkan yang pernah diadakan di tempat sendiri.

Dari awal lagi aku bersikap pasif. Aku tak ambil peduli tentangnya. Siaran di telivision pun aku tak ambil pusing sehinggalah abangku menghantar sms mengapa aku tidak menulis dalam blog mengenai perkara ini.

Jawapanku kepadanya memang mudah kerana aku tidak percaya Johor akan mencapai sasaran 40 emas dengan keseluruhan 5 pasukan teratas sebagaimana kenyataan YB Jais Sardy (Exco Belia dan Sukan) yang begitu optimis semasa upacara penyerahan bendera oleh Menteri Besar Johor. Ketika itu, aku hanya berdoa moga kenyataan beliau menjadi realiti. Tetapi, bagaimana untuk meyakinkan diriku tentang ini kerana dimana-manapun di negeri Johor ini terutama di Johor Bahru, tidak ada keghairahan langsung anak-anak muda untuk bersukan.

Keghairahan bersukan adalah dintara petunjuk bagaimana faktor ini menjadikan mereka berusaha menyertainya samada secara sistematik atau sebaliknya. Aku ingin memberi contoh bagaimana pada satu ketika dahulu sukan sepaktakraw sangat diminati.

Pada tahun-tahun 70an dan 80an, sebagaimana Kedah, Johor dikenali sebagai gergasi sepaktakraw dengan beberapa pemain yang pernah mewakili negara seperti Fauzi Ayub. Pada ketika itu, dimana sahaja taman perumahan, perkampungan, ladang dan sebagainya pasti ada gelanggang sepaktakraw. Aku sendiri meminati permainan ini dan pernah mewakili pasukan Felda Ulu Tebrau dalam pertandingan persahabatan antara Felda, kampong, kelab dan sebagainya. Posisi yang aku minat adalah sebagai apit kanan dan tekong.

Kenapa keghairahan ini tidak diwujudkan? Persoalan lain adalah dari mana athlet ini dicungkil? Cukupkah dari peserta sukan sekolah (MSSD dan MSSJ) sahaja? Atau dari pelajar sekolah sukan di Pengerang? Bagaimana pula kelab-kelab sukan yang ada, mampukah kelab ini menampilkan athlet berwibawa? Kalau tidak mampu, mengapa?

Banyak persoalan yang perlu dihuraikan dan jawapan konkrit mesti didapatkan dari mereka yang benar-benar berkelayakan dan komited. Ketika menghurai persoalan ini, cuba hindarkan mencari kesalahan pihak lain. Politik kepartian juga perlu dijauhkan bahkan mereka yang ingin mencari populariti hendaklah dinyahkan.

Pada ketika ini, kontijen Johor seramai 600 peserta telah mengumpulkan 20E, 29P, 38G dan menduduki tempat ke 10 berbanding pencapaian SUKMA yang lalu di Kedah dan mendapat tempat ke 11 dengan 19E, 18P, 28G.

Apa nak dikata lagi, itulah yang dinamakan peningkatan dan pencapaian terbaik!.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

saya tertarik bila mendengar semula nama fauzi ayub..boleh dapatkan maklumat berkenaan fauzi ayub tak??latarbelakang mungkin..dsb..ramai anak muda kita, anak johor khususnya tidak lagi mengenali fauzi ayub..
terima kasih..