Radio Internet FuhYooFm

Selasa, Julai 22, 2008

CERAMAH MENGENAI ISU PENJAJAHAN AMERIKA DI IRAQ






Pada 19 Mac 2003, bumi Iraq telah diceroboh oleh tentera Amerika Syarikat dan sekutu-sekutunya. Tujuan utama Gabungan tentera kafir yang diketuai oleh Amerika, England dan Israel adalah untuk menguasai minyak di Timur Tengah dan dalam masa yang sama mengambil peluang untuk menghancurkan umat Islam yang sedang lemah akibat perpecahan dan permusuhan sesama sendiri. Bumi yang dilanda kemusnahan ini tiada penghujung, tercalar kedaulatan, hilang identiti bangsa, runtuh sistem ekonomi, sivil dan sosial. Pelbagai institusi telah lumpuh dengan dahsyat sehingga kepada institusi keluarga yang tidak terbilang banyaknya.

Golongan Kafir laknatullah ini telah diperingatkan oleh Allah SWT dalam Surah Ali Imran, 3:54:

“Dan orang-orang (Yahudi yang kafir) itu pun merancang tipu, dan Allah pula membalas tipu daya (mereka); dan (ingatlah), Allah sebijak-bijak yang membalas (dan menggagalkan segala jenis) tipu daya.”

Adalah dianggarkan seramai 1.2 juta rakyat Iraq telah terbunuh disepanjang tempuh penjajahan tersebut. 160,000 orang masih menjadi tahanan di penjara dan 2,000 daripadanya terdiri dari tahanan wanita.

Isu ini adalah isu kemanusiaan yang wajar mendapat perhatian dari masyarakat dunia terutama dari masyarakat Islam sendiri. Ingatlah sabda Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW:

"Sesiapa yang tidak mengambil berat urusan umat Islam, dia bukanlah daripada kalangan mereka!".

Sehubungan dengan itu Jawatankuasa Tadbir Masjid Jamek Bandar Baru Uda telah memberi kerjasama penuh kepada Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) dengan melancarkan kutipan derma sebagaimana ingatan Allah SWT dalam Surah Al-Baqarah, 214:

"Apakah kamu mengira kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cubaan) sebagaimana orang-orang yang dahulu sebelum kamu. Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesangsaraan serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cubaan) sehingga berkatalah rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya "Bilakah datangnnya pertolongan Allah?", ingatlah sesungguhnya pertolongan Allah itu sangat dekat".

dan dalam Surah Al-Mumtahinah, 2:

"Jika mereka menangkap kamu, nescaya mereka bertindak, sebagai musuh bagimu dan melepaskan tangan dan lidah mereka kepadamu dengan menyakitimu, dan mereka ingin supaya kamu (kembali) kafir".

Pada 19 Julai 2008, dua orang Ahli Parlimen Iraq yang terdiri dari Mr Khalaf AlMullah dan Mrs Satha Munther telah memberi ceramah kepada kariah masjid Bandar Baru Uda selepas solat Isyak. Kehadiran amat memberangsangkan dan dari penjelasan yang diberi telah memberi gambaran sebenar mengenai keadaan yang berlaku di negara ambiak, negara yang penuh dengan cerita gemilangnya pada suatu zaman dahulu.

Tiada ulasan: