Radio Internet FuhYooFm

Ahad, Julai 13, 2008

HARAPAN DATO’ SHAHRIR KEPADA AHLI-AHLI PERGERAKAN WANITA UMNO



Selepas beberapa minggu ini, Dato’ Shahrir Samad tidak balik ke Johor Bahru, petang ini dalam majlis perasmian berkelompok persidangan Wanita Cawangan Bahagian Johor Bahru, beliau menjelaskan beberapa harapan kepada ahli-ahli Pergerakan Wanita untuk bergerak sesuai dengan perjuangan Parti.

Perkara utama yang diharapkan adalah kesetiaan kepada perjuangan. Dalam konteks ini, Dato' sangat gembira dengan komitmen yang ditunjukkan oleh ahli-ahli Wanita di semua cawangan dalam Bahagian Johor Bahru. Ia dibuktikan dengan kejayaan calun-calun Barisan Nasional di DUN dan Parlimen Johor Bahru. Walaunpun jumlah majoriti menurun, tetapi ia masih lagi dianggap besar berdasarkan kepada situasi semasa yang menunjukkan penurunan di banyak kawasan.

Kekuatan UMNO di Johor adalah disebabkan hubungan yang rapat antara UMNO dan masyarakat. Walaupun UMNO Johor Bahru terletak di dalam kawasan Bandaraya, cawangan-cawangan UMNO bergerak dengan masyarakat seperti yang berlaku di kawasan perkampongan dan luar bandar. Keadaan ini menjadikan UMNO dapat diterima dan ia menjadi tempat rujukan kepada masyarakat setempat.

Dato' Shahrir juga mengimabu bagaimana pada tahun 1978, ahli-ahli UMNO dan pengundi Johor Bahru menerima beliau sebagai calun Parlimen baru yang dianggap sebagai 'payung terjun'. Pengundi bukan Melayu juga menerima beliau dengan baik.

Berhubung dengan pemilihan UMNO, Dato' Shahrir menjelaskan bahawa sejarah pemilihan di Bahagian Johor Bahru sentiasa berjalan dengan tenang. Beliau pernah bertanding dengan Dato' Hajjah Hasnah Ahmad dan tidak berlaku lobi melobi atau menagih undi dari perwakilan. Segala keputusan diserah kepada perwakilan untuk menentukannya. Semangat ahli Parti begitu jelas dan ikhlas tanpa berlaku sebarang perlakuan yang tidak diingini seperti penyebaran surat layang, fitnah mempfitnah, gosip dan sebagainya.

Beliau mahu keadaan baik selama 30 tahun ini akan terus diikuti kerana ia menunjukkan UMNO Johor Bahru mempunyai intergriti, berani dan menyuarakan perkara sebenar.

Ahli-ahli UMNO yang bergiat cergas juga faham mengenai perjuangan Parti yang tidak memberi keutamaan untuk mencari kemewahan peribadi atau mencari sebarang imbuhan.

Dato' Shahrir juga menjelaskan bahawa dari penelitian beliau, Pergerakan Wanita UMNO Bahagian Johor Bahru tidak mempunyai sebarang masalah terutama pertelingkahan sesama ahli. Beliau berharap keadaan ini akan terus berkekalan.

Tiada ulasan: