Radio Internet FuhYooFm

Isnin, Januari 26, 2009

ADAKAH I.S.A. SATU PENGANIAYAAN?

.
Malam minggu kelmarin, saya melapangkan masa untuk mengikuti satu program Bicara Tokoh anjuran The Patriot (http://tpj-one-thepatriot.blogspot.com) dengan kerjasama Kementerian Dalam Negeri yang bertajuk "Adakah I.S.A. Satu Penganiayaan?".

Program yang bermula pada jam 8.45 malam bertempat di Kompleks Tan Sri Mohamed Rahmat, Tampoi, Johor Bahru telah dihadiri oleh sekitar 700 orang dari Tampoi dan Skudai.

Majlis dimulakan dengan bacaan doa, nyanyian lagu Negaraku dan Bangsa Johor serta diikuti oleh ucapan Pengerusi Majlis, YM Tengku Putra Harun Aminurrashid bin Tan Sri Tengku Abdul Hamid Jumat.

Pengerusi Majlis, Tengku Putra Harun Aminurrashid

Tokoh bicara pertama adalah Saudara Lokman Noor Adam, bekas aktivis Gerakan Reformasi dan Setiausaha Pemuda KeADILan telah menceritakan pengalamannya selama lebih dari dua tahun di dalam tahanan ISA.



Sdr. Lokman Noor Adam

Kehebatannya berpidato memukau hadirin dan dirasakan masa yang diberi tidak mencukupi untuk beliau menjelaskan segala suka duka di dalam tahanan ISA.

YBM Dato' Seri Syed Hamid Albar, Menteri Dalam Negeri yang bertanggungjawab kepada tahanan ISA adalah tokoh bicara kedua. Beliau mengupas tentang betapa pentingnya undang-undang pencegahan 'Akta Keselamatan Dalam Negeri (AKDN) 1960' dilaksanakan di negara kita.



Dato' Syed Hamid Albar

Beliau menjelaskan bahawa pihak Kerajaan akan sentiasa memastikan pelaksanaannya dilakukan secara adil dan saksama.

Pertanyaan dari seorang blogger tentang kecenderungan pengundi muda

Di akhir majlis, Haji Abdul Rashid Kasman yang menjadi moderator majlis telah memberi peluang kepada hadirin untuk bersoal jawab dalam tajuk yang diberikan.

Keperihatinan penganjur kepada kesengsaraan nasib rakyat Pelastin di Gaza juga tidak dilupakan apabila memberi sumbangan sejumlah wang kepada wakil kumpulan akhbar The Straits Times

Majlis yang turut dihadiri oleh YB Datuk Md Othman Yusof (ADUN Kukup) dan Datuk Samsul Bari Jamali (ADUN Semarang) serta beberapa orang pegawai-pegawai kanan Polis Negeri Johor dan negara telah ditamatkan pada jam 11.30 malam.

Moderator yang juga Ahli Majlis Bandaraya Johor Bahru,
Haji Abdul Rashid Kasman

Tiada ulasan: