Radio Internet FuhYooFm

Isnin, Januari 26, 2009

LORI UNTUK MASJID JAMEK BANDAR BARU UDA

.



Alhamdullillah, Haji Abdullah Awang yang baru balik dari menunaikan rukun Islam ke lima di Mekah telah bermurah hati mendermakan sebuah lori satu tan kepada masjid BBU.

Saya telah melihat lori berkenaan. Lori yang telah digunakan ini berkeadaan baik dan boleh digunakan untuk pelbagai kegiatan di masjid seperti untuk urusan pengangkutan bagi tujuan katering, khemah, kerusi meja dan sebagainya.

Dokumen Yayasan Masjid Jamek Bandar Baru Uda telahpun saya serahkan kepadanya untuk urusan pindahmilik.

Beliau juga akan berurusan dengan PUSPAKOM untuk tujuan pemeriksaan dan memastikan lori yang disedekahkan dalam keadaan baik kerana ia adalah satu ibadah dan tanda mensyukuri nikmat Allah sebagaimana ayat 267 dalam surat Al-Baqarah:

"Wahai orang yang beriman! Belanjakanlah pada jalan Allah sebahagian daripada hasil usaha kamu yang baik dan sebahagian daripada apa yang Kami keluarkan dari bumi untuk kamu. Dan janganlah kamu sengaja memilih yang buruk daripadanya lalu kamu dermakan atau kamu jadikan pemberian zakat, padahal kamu sendiri tidak sekali-kali akan mengambil yang buruk itu kalau diberikan kepada kamu, kecuali dengan memejamkan mata padanya. Dan ketahuilah, sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi sentiasa terpuji."

Tentunya lori yang diserahkan kepada masjid ini adalah dengan keikhlasan dan bukannya untuk mendapat nama atau riak kerana ia tidak akan mendapat sebarang pahala seperti yang tertera dalam ayat 264 surah Al-Baqarah:

"Maka bandingan orang itu seperti batu licin yang ada tanah di atasnya kemudian batu itu ditimpa hujan lebat, lalu ditinggalkannya bersih licin (tidak bertanah lagi). Demikianlah juga halnya orang kafir dan riak itu, mereka tidak akan mendapat sesuatu pahala pun daripada apa yang mereka usahakan. Dan ingatlah Allah tidak akan memberi petunjuk kepada kaum yang kafir."

Insyaallah, penderma ini akan mendapat fadilat sedekah iaitu rezeki yang murah, dapat menolak bala dan panjang umur serta akhirnya dapat menyelamatkan pendermanya dari api neraka sebagaimana hadis Riwayat At-Tarmizi "Sedekah itu menghapuskan kesalahan seperti air memadamkan api."





Tiada ulasan: