Radio Internet FuhYooFm

Selasa, Januari 27, 2009

BAGAIMANA MENYEMARAK AKTIVITI BERENANG

.
Haji Azizan Ali, bakal mencatat rekod berenang

Cuti Hari Wilayah Persekutuan pada 1 Februari ini elok rasanya kita beramai-ramai ke Tasik Putrajaya untuk melihat dan memberi sokongan kepada perenang veteran, Haji Azizan Ali yang akan berenang mengelilingi tasik untuk satu pusingan sejauh 22 kilometer.

Renangan yang akan bermula pada jam 9 pagi akan dilepaskan oleh YAB Datuk Seri Dr Md Isa Sabu, Menteri Besar Perlis. Sekiranya renangan ini berjaya mengikut masa yang dijadualkan, ia akan direkodkan di dalam 'Malaysia Book Of Records'.

Usaha Azizan Ali yang berumur 62 tahun diantaranya adalah sebagai persediaan untuknya berenang menyeberang Selat Inggeris dari Dover, England ke Calais, Perancis sejauh 40 kilometer pada bulan Julai akan datang.

Dayausaha pesara guru ini patut diberi pujian kerana usia tua tidak menghalangnya untuk melakukan kegiatan yang penuh cabaran berbanding dengan ramai diantara kita yang tidak mempunyai semangat dan kekuatan sepertinya.

Berapa ramai atau berapa peratuskah rakyat Melaysia yang pandai berenang? Mungkin tidak sampai 30 peratus yang mempunyai kemahiran berenang. Yang dikatakan pandai berenang itu pun sekadar 'tahu' sahaja maksudnya berenang yang tidak sistemetik.

Perenang jenis ini adalah yang datangnya dari kampung dan desa yang sudah terbiasa mandi di dalam perigi, sungai, tasik dan pantai. Kepandaian mereka pun secara alami kerana sudah terbiasa dengan suasana serta persekitaran hidup.

Itu dahulu. Anak-anak kecil, anak-anak muda dan sebahagian besar penduduk kampong dan desa sekarang tidak lagi ke perigi atau sungai kerana sumber air telah tersedia mengalir ke rumah-rumah melalui batang besi. Kalau ada parit dan sungai, airnya keruh dan tercemar yang tidak sesuai untuk aktiviti berenang dan mandi manda.

Di bandar-bandar pula, berapa banyak Pihak Berkuasa Tempatan yang menyediakan kemudahan kolam renang?. Di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur yang mempunyai penduduk menghampiri 2 juta orang hanya menyediakan kolam renang untuk orang awam tidakpun sampai 10 kolam.

Jadi, apakah usaha yang dilakukan oleh pihak yang berwajib untuk meningkatkan kesedaran rakyat agar aktiviti renang ini menjadi satu amalan kerana ianya mempunyai pelbagai kebaikan yang diantaranya:-

i. Aktiviti sukan paling murah berbanding sukan lain dengan hanya berpakaian renang yang dibenarkan dan bayaran yang biasanya RM2 untuk kolam renang awam.

ii. Aktiviti sukan paling sihat dan tidak mendatangkan kecederaan serta latihan aerobik yang popular.

iii. Dapat mengekalkan dan membentuk tubuh badan yang cantik iaitu dengan melakukannya secara berterusan dan mengawal makanan.

iv. Kemahiran berenang tidak secara langsung melibatkan kegiatan air seperti scuba diving dan lain-lain.

v. Berenang merupakan sunnah yang dituntut selain sukan memanah dan berkuda.

vi. Aktiviti berenang melibatkan banyak otot di bahagian atas dan bawah serta boleh mengurangkan kesan sampingan akibat stress.

vii. Berenang juga diamalkan untuk proses 'rehabilitation' selepas kecederaan atau untuk orang kurang upaya (OKU).

1 ulasan:

Huey Nee berkata...

Saya ingin meminta kebenaran untuk 'quote' entry ini, untuk saya share di blog saya.
Saya baru berkenalan dengan Cikgu Azizan di kolan renang Kangar petang tadi, dan saya amat kagum dengan keadaan fizikal beliau walaupun sebagai seorang veteran.