Radio Internet FuhYooFm

Selasa, Januari 27, 2009

APAKAH KERANA KECEWA DENGAN PEMILIHAN PARTI SANGGUP MELOMPAT KE PARTI LAIN?


.
Datuk Nasaruddin kecewa kerana gagal dalam pemilihan UMNO
dan gembira kerana diterima oleh PKR

Datuk Nasaruddin Hashim, 58 tahun, ADUN Barisan Nasional Kawasan Bota dari UMNO telahpun mengisytiharkan dirinya keluar parti dan menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Beliau memberi alasan yakin dengan kepimpinan PKR yang mempunyai iltizam dan idealisme yang kuat untuk memperjuangkan rakyat yang terdiri daripada pelbagai kaum di negara ini.

"Setelah mengambil pertimbangan terutamanya melihat perkembangan suasana politik khasnya melihat arah tuju sokongan rakyat selepas pilihan raya umum ke-12 Mac lalu serta keadaan yang wujud dalam parti dan kepimpinan Umno masa kini, saya dengan ini mengambil keputusan untuk keluar dari Umno dan seterusnya menyertai PKR iaitu salah satu parti dalam Pakatan Rakyat," katanya.

Berikutan dari itu, terdengar khabar angin yang menyatakan beberapa orang ADUN Barisan Nasional Perak akan mengikuti jejak langkah Datuk Nasaruddin Hashim.

Bagaimanapun, berita ini dinafikan oleh Datuk Seri Tajuk Rosli Ghazali, Pengerusi Badan Perhubungan UMNO yang telahpun mengadakan mesyuarat tergempar bersama semua ADUN BN Perak.

Datuk Seri Najib Tun Razak pula menyatakan kesemua ADUN Perak yang menemuinya di kediaman beliau di Jalan Langgak Duta telah berikrar untuk turut komited bersama Barisan Nasional termasuk beberapa orang yang tidak dapat hadir kerana berada di luar negara.

Di pihak yang lain, Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin mendakwa tiga lagi ADUN Barisan Nasional dari parti UMNO dijangka akan menyertai Pakatan Rakyat. Beliau menyatakan perbincangan sedang dilakukan dengan ketiga-tiga ADUN tersebut.

Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Lintang, Datuk Ahamad Pakeh Adam mengesahkan beliau telah ditawarkan untuk menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan akan dibawa untuk menemui Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim di Kuala Lumpur.

Datuk Ahamad Pakeh Adam ditawar menyertai PKR, Katanya,
"Dah orang anggap Ketua UMNO Bahagian lebih penting
daripada wakil rakyat, jadi tengoklah macamana nanti"

Kebanyakan mereka yang ditawarkan untuk melompat parti adalah mereka yang kecundang dalam pemilihan untuk memimpin UMNO Bahagian dan tidak memegang jawatan-jawatan penting serta mereka yang mempunyai masalah dalaman parti.

Datuk Nasaruddin Hashim yang pernah menjadi Pengerusi Felcra Berhad telah tewas kepada Datuk Haji Mohd Zaim Abu Hassan dalam perebutan jawatan Ketua UMNO Bahagian Parit yang baru lalu.

Begitu juga dengan Datuk Ahamad Pakeh Adam yang gagal dalam pemilihan jawatan Ketua UMNO Bahagian Sungai Siput.

Seorang lagi yang diberi tawaran untuk menyertai PKR adalah Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Pengkalan Baharu, Datuk Hamdi Abu Bakar yang telah gagal untuk mengekalkan jawatan Ketua UMNO Bahagian Beruas selepas tewas kepada seorang kontraktor, Abdul Manaf Hashim, sebelumnya memegang jawatan Timbalan Ketua UMNO Bahagian.


Datuk Hamdi Abu Bakar,
tetap setia pada UMNO kah?

Persaingan jawatan Ketua UMNO Bahagian Larut yang disandang oleh ADUN Kubu Gajah, Datuk Seri Raja Ahmad Zainuddin Raja Omar dengan Timbalannya, Datuk Mohamad Daud Yusof serta Ahli Parlimen Larut yang juga Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Hamzah Zainuddin sehingga menyebabkan mesyuarat tertangguh telah dijadikan umpan untuk memikat wakil-wakil rakyat di kawasan berkenaan.

Terdengar berita tentang 3 ADUN yang disebut oleh Menteri Besar Perak adalah Datuk Seri Raja Ahmad Zainuddin Raja Omar. Dikatakan beliau kecewa apabila Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Mansor mengumumkan keputusan membenarkan Datuk Hamzah Zainuddin bertanding berdasarkan fasal 6.3.8 dalam perlembagaan parti sedangkan persoalan yang dibangkitkan oleh Raja Ahmad Zainuddin adalah Datuk Hamzah menjadi ahli parti di Bahagian Larut selepas berakhir tahun 2007.

Raja Ahmad Zainuddin Raja Omar,
apakah beliau juga akan menyertai PKR?

Walaupun pernah kecewa tidak dapat menarik Ahli-ahli Parlimen BN menyertai Pakatan Rakyat dalam misi mengambilalih pentadbiran di Putrajaya pada 16 September 2008, pada kali ini mereka berusaha lagi berkampung di Perak untuk menawarkan (rasuah ke?) pelbagai habuan bagi ADUN-ADUN rejek untuk menyertai mereka.

Tiada ulasan: