Radio Internet FuhYooFm

Selasa, Februari 10, 2009

KESAN LAWATAN KE UTARA ATAS DIRIKU

.
Senyuman ceria dalam menanggung sendi yang sakit

Aduh.. sakitnya lutut kiriku. Itulah yang saya rasa apabila turun bas untuk membuang air kecil di R&R Ayer Keroh. Sakitnya berterusan setiap kali bergerak. Jalan berdencut-dencut.

Lawatan ke utara anjuran Masjid BBU dari hari Sabtu hingga Isnin memang banyak memberi menafaat. Salah satunya ialah memberi pengajaran kepadaku bahawa kesihatan diri hendaklah diberi keutamaan.

Ketika menerima rawatan sakit jantung beberapa tahun lalu, pakar perunding kardiologi, Hospital Sultanah Aminah, Dr Ngeu pernah memberi nasehat supaya saya bersenam dan menjaga berat badan.

Beliau memberi nasehat selepas saya berjaya menjalani angiogram dimana satu daripada pembuluh darah jantung saya tersumbat.

Alhamdullillah, tiub kateter yang dimasukkan ke pembuluh darah melalui lengan dan meletakkan besi gegelung (stent) setelah menolak plak dengan belon, sehingga kini keadaan jantung saya berada dalam keadaan baik dan setabil.

Malangnya, saya mengingkari nasehatnya untuk terus bersenam walaupun saya masih mengambil ubat pencair darah dan kolestrol.

Berat badan yang semakin bertambah inilah yang memungkinkan saya menerima padah sakit sendi-sendi atau mungkin artritis. Ramai orang yang menegurku kerana susuk badanku yang bertambah gemuk dan perut yang membuncit. Pinggang pun sudah berukuran 42. Banyak seluar yang tidak boleh digunakan.

Beberapa minggu yang lalu memang telah terasa sendi-sendi yang sakit di siku tangan kiri. Namun saya tidak mengambil peduli.

Dua malam menginap di Hotel Sri Malaysia di Penang dan Alor Star menambahkan lagi sakit sendiku terutama tetekala bangun dari tidur.

Hari ini saya pergi ke farmasi dan membeli Bio-Life Glucosamine sebagaimana yang dicadangkan oleh Dr Haji Warid Hussin yang bersama-sama dalam rombongan.

Mudah-mudahan dengan pengambilan tablet ini dan senaman yang akan kulakukan diharapkan akan dapat mengelakkan penderitaan sakit sendi. Saya begitu khuatir kerana penyakit ini boleh mengubah bentuk dan memusnahkan sendi yang akhirnya langsung tidak boleh berjalan.

Tiada ulasan: