Radio Internet FuhYooFm

Ahad, Mac 22, 2009

HENDAK PERGI KE PERHIMPUNAN AGUNG UMNO?

.

Perhimpunan Agung UMNO tahun ini yang akan diadakan di PWTC mulai 23 hingga 28 Mac ini dikatakan mempunyai sejarahnya yang tersendiri kerana diantaranya adalah pemilihan Ahli MKT mendapat pelbagai liputan terutama bagaimana menghindarkan politik wang ketika proses berkempen dan pemilihan.

Tindakan bersungguh-sungguh Lembaga Disiplin UMNO telah menyebabkan Datuk Seri Mohd Ali Rustam terkeluar dari pemilihan Timbalan Presiden dan beberapa orang ahli digantung keahlian dan diberi amaran.

Mereka yang masih boleh bertanding dan sekiranya ada unsur-unsur memberi apa saja pemberian kepada perwakilan atau kepada agennya, tidak akan rasa senang hati kerana selepas pemilihan dan berjaya, SPRM dan Lembaga Disiplin masih menunggu. Lupakah kita dengan kes Tan Sri Isa Samad pada tahun 2004?.

Bagi saya, apa yang berlaku pada tahun ini merupakan satu peringatan kepada seluruh pimpinan UMNO supaya gejala beri memberi ini akan dapat dihapuskan sehingga ke akar umbi.

Bakal Presiden UMNO, Dato' Seri Najib Tun Razak yang mempunyai luas pengalaman dalam kes-kes seperti ini terutama semasa beliau sendiri terlibat dalam Team Wawasan pada tahun 1993 bersama Brother Anwar Bin Ibrahim (B.A.B.I.), perlu mengambil tindakan lebih drastik kerana kegiatan tidak bermoral telah menular ke peringkat cawangan.

Mereka yang telah memberi dan menyogok wang, tentunya telah mengeluarkan modal yang banyak. Dan ketika menang tentunya hendak mendapatkan semula modal yang mungkin berlipat kali ganda.

Bagaimana pula kalau kalah?. Sebahagiannya akan menjadi penentang UMNO seperti kalangan mereka yang ada dalam parti-parti pembangkang sekarang.

Pada perhimpunan dan pemilihan kali ini, hati saya tidak begitu ghairah untuk bersama-sama dengan rakan-rakan lain ke Kuala Lumpur. Sekiranya pergi, saya hanya berminat untuk mendengar perbahasan sekiranya tiada siaran langsung di saluran tv.

Bukanlah kecewa kerana hanya mendapat tempat ke-8 dalam pemilihan G7 tempuhari atau tidak dipilih mengganti tempat Ketua Bahagian kerana Dato' Shahrir adalah Ahli MKT, mungkin kali ini saya akan lebih tenteram (benci melihat sebahagian kecil gelagat perwakilan) di rumah bersama keluarga di samping dapat melakukan kerja-kerja kebajikan di masjid.

Begitupun, saya ingin mengucapkan tahniah kepada YAB Dato' Seri Najib Tun A Razak yang akan ditabalkan sebagai Presiden dan saya juga berharap Tan Sri Mahyuddin Md Yassin akan menjadi Timbalan Presiden.

Selain kedua-duanya, harapan meninggi saya adalah kepada Datuk Seri Mohd Khalid Nordin dan Datuk Dr Ahmad Zahid Hamidi sebagai Naib Presiden.

Begitu juga kepada Menteri Besar Johor, Dato' A Ghani Othman. Kelima-lima mereka adalah sezaman dengan saya ketika menjadi Ketua Pemuda Bahagian pada tahun 1984-1988.

Pastinya saya berharap Dato' Shahrir Samad akan berjaya dan menduduki ranking terbaik kerana beliau adalah diantara calun yang langsung tidak memberi sebarang hadiah atau wang ringgit kepada perwakilan.

Inilah pengharapan saya pada pemilihan kali ini.

Tiada ulasan: