Radio Internet FuhYooFm

Jumaat, Mac 13, 2009

LONTARAN CADANGAN PENGGABUNGAN PAS DAN UMNO

.
Haji Mohamad Abdul Rahman

Ketika saya membuat lawatan ke Pulau Pinang pada hari Sabtu hingga Isnin yang lalu, saya sempat menghubungi Haji Mohamad Abdul Rahman yang ketika ini bertugas dengan Universiti Sains Malaysia untuk bertemu dengannya.

Alhamdullillah, saya dapat berjumpa dengannya dan berbual panjang sambil minum teh di salah sebuah gerai berdekatan Hotel Grand Continental, tempat saya menginap.

Saya mengenalinya ketika bersama-sama bergiat dalam Kesatuan Pekerja-Pekerja Felda kerana beliau adalah Ahli Majlis Jawatankuasa Agung. Ketika ini, beliau bersama-sama dengan saya menduduki jawatan AJK dalam Persatuan Bekas Kakitangan Felda (PBKF).

Dalam perbualan saya dengannya, saya membangkitkan mengapa tidak ada usaha untuk penggabungan antara parti PAS dan UMNO. Saya menyatakan ini kepadanya kerana beliau juga adalah penggiat cergas parti PAS.

Saya berbincang panjang lebar dengannya dalam isu ini kerana pada akhir-akhir ini ketuanan Melayu dan dominasi agama Islam telah mula digugat.

Walaupun perbincangan kami tidak mempunyai sebarang keputusan tetapi saranan Presiden PAS, Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang yang mencadangkan supaya Barisan Nasional (BN) dan pakatan pembangkang membentuk sebuah kerajaan campuran perlu diambil perhatian serius.

Tiada ulasan: