Radio Internet FuhYooFm

Jumaat, Mac 27, 2009

SHAHRIR MUKTAMAD UNDUR KABINET

.
Gambar terbaru Dato' Shahrir di PWTC

Saya sedih apabila mendapati Dato' Shahrir Samad tidak terpilih sebagai Ahli MKT dalam pemilihan di Perhimpunan Agung UMNO Ke 58. Tetapi saya tidak terkejut apabila beliau mengumumkan tidak mahu lagi dilantik sebagai anggota kabinet baru pimpinan bakal Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Abd Razak.

Saya sedih bukan kerana beliau adalah ketua saya tetapi keyakinan dan cara beliau menawarkan diri untuk bertanding sebagai ahli MKT dengan menyandarkan keupayaannya telah tidak diterima oleh perwakilan.

Saya katakan bahawa beliau sangat bersih dari perkara yang sedang diperkatakan sekarang iaitu penyalahgunaan kuasa dan wang sebagai sogokan untuk kemenangan. Tanyalah kepada sesiapa yang mengenalinya, berapa kali mereka dapat belanja minum secawan kopi dari Dato' Shahrir?.

Kami sebagai AJK dalam Bahagiannya pun tidak pernah diberi arahan untuk pergi berkempen bagi pihaknya. Kamilah yang berusaha sendiri menghubungi rakan-rakan dan para perwakilan mengikut kemampuan yang ada.

Hendak bertanya dengannya mengenai hal tersebut? atau apatah lagi yang ada kaitannya dengan wang atau sebarang perbelanjaan?. Lebih baik kita tidak bertanya kerana jawapan yang diberi akan menyebabkan kita berfikir berulang kali tentang apa kesudahan dengan perjuangan pemimpin-pemimpin UMNO sekarang!.

Saya tidak pasti adakah diantara punca kekalahannya adalah disebabkan Bahagian Johor Bahru iaitu Bahagian yang diketuainya dan satu-satunya Bahagian di Johor yang telah mencalunkan Datuk Seri Mohd Ali Rustam dan tidak Tan Sri Muhyiddin Md Yassin sebagai Timbalan Presiden.

Adakah kerana pencalunan ini menyebabkan ramai perwakilan yang memandang serong terutama perwakilan dari negeri Johor sendiri?.

Atau adakah kerana prestasi kementeriannya yang sangat diharapkan oleh rakyat untuk menurun dan menstabilkan harga barangan tidak mencapai pengharapan mereka juga telah menyebabkan perwakilan tidak menaruh kepercayaan kepadanya?.

Mungkin ada banyak faktor lain yang hanya perwakilan yang tidak mengundinya mempunyai sebab-sebab tersendiri.

Walau apapun kejayaan meraih lebih dari 1,000 undi masih boleh dibanggakan sehingga meletakkan beliau ke tempat 30 yang membuktikan masih ada sejumlah ahli yang mempunyai kepercayaan dan suci hati untuk memberi pengharapan kepada pemimpin UMNO yang bersih dan berwibawa.

Soalnya sekarang ialah mengapa pula Dato' Shahrir tidak mahu lagi dilantik sebagai Menteri atau Jemaah Kabinet yang baru dibawah nakhoda Dato' Seri Najib?.

Saya memang tidak terkejut kerana sebelum ini beliau pernah berulangkali menyebut mengenai keupayaan seorang yang telah meningkat umur untuk terus memberi perkhidmatan kepada rakyat.

Beliau sendiri pernah menyatakan bahawa umurnya yang telah mencapai 59 tahun sekarang dan perlu memikirkan masa depan untuk bersama-sama dengan keluarga.

Pada masa beliau mengutarakan perkara ini, saya berpendapat beliau telah menyatakan sesuatu kepada pemimpin bawahannya untuk memikirkan siapa individu yang layak untuk menggantinya.

Bagi saya, Dato' Shahrir tidak bermasalah untuk tidak mempunyai jawatan dalam Kabinet tetapi belum sepatutnya beliau mengundurkan diri dalam arena politik terutama sebagai pemimpin masyarakt di Parlimen Johor Bahru.

Dalam situasi sekarang dengan pengundi Melayu sebanyak 51.03% dari 89,725 pengundi, belum ada lagi pemimpin UMNO atau dari parti-parti komponen yang boleh diterima untuk mewakili mereka dalam Barisan Nasional sebagaimana kepercayaan mereka kepada Dato' Shahrir Samad.

Tiga calun BN yang menang di Parlimen Johor Bahru (Dato' Shahrir Samad)
ADUN Tanjung Puteri (Hj Adam Sumiru) dan
ADUN Stulang (Mok Chek Hou)

Kepercayaan saya ini adalah dari keputusan PR 12 yang lalu. Pada ketika ramai calun-calun BN tidak diterima oleh pengundi bukan Melayu/bumiputera, dari analisa yang saya buat, beliau masih boleh mendapat 30% undi mereka.

Tidakkah ini memberi bukti bahawa beliau masih diterima oleh pengundi di Johor Bahru?. Analisa yang saya lakukan mendapati tidak ada calun BN yang mendapat undi lebih dari 30% dari pengundi bukan Melayu malahan ada yang hanya mendapat 5% sahaja.

Dengan sebab itu, kehadiran Dato' Shahrir di Parlimen Johor Bahru masih diperlukan kerana inilah satu-satunya kawasan parlimen yang masih dikuasai oleh calun UMNO dalam kawasan bandar.

Saya percaya Dato' Shahrir sedar mengenai perkara ini dan tentunya beliau sedang mengasuh seseorang untuk menjadi penggantinya.

Saya berharap penggantinya hendaklah mempunyai ciri-ciri seorang pemimpin yang sangat rapat dengan rakyat dan mempunyai penglibatan dalam pelbagai kegiatan kemasyarakatan.

---------------------------------------------------------------------------------

Di bawah adalah berita dari mStar Online pada hari Jumaat Mac 27, 2009 yang bertajuk
"Shahrir muktamad undur Kabinet"

KUALA LUMPUR: Datuk Shahrir Abdul Samad mengesahkan beliau sudah muktamad agar tidak dilantik semula sebagai anggota Majlis Tertinggi (MT) dan juga Kabinet yang baru.

Shahrir menjelaskan, susulan kekalahan semalam adalah tidak adil untuk kepimpinan parti melantik beliau semula menduduki MT dan jemaah menteri.

Ketua Umno Bahagian Johor Bahru itu berkata, keputusan yang diumumkan lewat malam tadi menggambarkan sokongan terhadap kedudukan beliau sebagai anggota Kabinet.

Tegas Shahrir, beliau tetap akan menolak jikapun dilantilk semula oleh Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak selaku Presiden Umno dan bakal Perdana Menteri.

"Saya akan menolak jika ada tawaran dilantik... bagi saya kita kena ada asas sokongan daripada ahli parti walaupun untuk pegang jawatan dalam kerajaan," kata beliau ditemui di PWTC tengah hari ini.

Bagaimanapun beliau mengakui bahawa belum memaklumkan hasratnya kepada Najib lagi.

Pun begitu beliau yakin Najib akan memahami kedudukan dan hasratnya itu.

Malah kata Shahrir, adalah tidak adil bagi pucuk kepimpinan melantik beliau semula menduduki MT sebagaimana dilakukan pada 2004.

Shahrir dilantik sebagai Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Mac 2008 selepas pilihan raya umum ke-12.

Beliau merupakan antara dua menteri, timbalan menteri dan empat menteri besar gagal dalam saingan mereka untuk menduduki MT kali ini.

Kata beliau, keputusan itu juga selari dengan konvensyen Umno iaitu meletakkan jawatan ekoran keputusan pemilihan.

Malah katanya, keputusan itu diambil selari dengan peralihan kuasa dijangka awal bulan depan.

Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak akan mengambil alih jawatan Presiden Umno dan Perdana Menteri.

6 ulasan:

Putera Impian berkata...

Saya pun macam tu bang, tak patut perwakilan tak pilih dia, orang lain saya tak heran, belum apa-apa dah canang, saya tak kan letak jawatan... apa ni?

Tanpa Nama berkata...

Saya juga Dato' Shahrir dapat terus menerajui UMNO JB. Sedih melihat keputusan beliau kalah bertanding MKT. Takut dengan MCA yang memang inginkan Kerusi Parlimen JB.

Tanpa Nama berkata...

[url=http://firgonbares.net/][img]http://firgonbares.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]vio software discount, [url=http://firgonbares.net/]DVD Ultimate Mac OS[/url]
[url=http://firgonbares.net/][/url] Pro 9 Advanced adobe writing software
buying club software [url=http://firgonbares.net/]oem software reviews[/url] softwares stores
[url=http://firgonbares.net/]free password recovery filemaker pro[/url] buy game software
[url=http://firgonbares.net/]adobe acrobat 9 upgrade[/url] free macromedia flash animation software
security software reseller [url=http://firgonbares.net/]teacher discount on software[/b]

Tanpa Nama berkata...

[url=http://sunkomutors.net/][img]http://sunkomutors.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]microsoft project management software, [url=http://sunkomutors.net/]acdsee classic[/url]
[url=http://sunkomutors.net/][/url] should i buy dreamweaver buy dreamweaver software
buy cheap coreldraw graphics suite x4 at low price [url=http://sunkomutors.net/]software for clothing store[/url] software used in canada
[url=http://sunkomutors.net/]education software resellers[/url] microsoft office 2003 student and teacher full version
[url=http://sunkomutors.net/]filemaker pro 4, driver[/url] software purchases
adobe acrobat 9 trial [url=http://sunkomutors.net/]game software store[/b]

Tanpa Nama berkata...

[url=http://murudobaros.net/][img]http://murudobaros.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]coreldraw graphics suite x4, [url=http://murudobaros.net/]office 2003 hack[/url]
[url=http://murudobaros.net/]microsoft computer software[/url] a software store legal to buy oem software
Mac FileMaker [url=http://murudobaros.net/]microsoft windows software[/url] autocad free
[url=http://murudobaros.net/]educational discount for software[/url] microsoft software upgrade
[url=http://murudobaros.net/]Finale 2009 FileMaker Pro[/url] selling the software
places to buy software [url=http://murudobaros.net/]adobe photoshop cs4 extended mac[/b]

Tanpa Nama berkata...

[url=http://bariossetos.net/][img]http://hopresovees.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]cheap oem software, [url=http://hopresovees.net/]buy microstation software[/url]
[url=http://hopresovees.net/][/url] software sales in canada buy cheap computer software
good software to buy [url=http://bariossetos.net/]store register software[/url] using academic software
[url=http://vonmertoes.net/]paperless office software[/url] nero 9 patent authorization
[url=http://vonmertoes.net/]buy chess software[/url] coreldraw jobs in scottsdale az
adobe graphic software [url=http://bariossetos.net/]antivirus software for sale[/b]