Radio Internet FuhYooFm

Selasa, Mei 12, 2009

ALLAHYARHAMAH KAK MINAH YANG AKAN SENTIASA DIINGATI

.
Puan Aminah binti Abdul Rahman yang pernah bekerja sebagai Jurutaip di pejabat Felda Johor Selatan, Johor Bahru telah meninggal dunia pada hari semalam di Hospital Pantai, Kuala Lumpur. Jenazahnya telah disemadikan di kampung halaman menantunya, Parit Bunga, Muar pada tengahari tadi.

Allahyarhamah yang lebih dikenali oleh kakitangan Felda dan rakan-rakannya sebagai Kak Minah sangat mesra dan sangat rapat dengan sesiapa sahaja yang berurusan dengannya.

Beliau adalah diantara orang pertama yang saya temui semasa saya mula bekerja di pejabat Felda (dahulunya LKTP atau Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan) Cawangan Johor Selatan bertempat di Tingkat 7, Bangunan Sultan Ibrahim, Johor Bahru. Pada waktu itu (1 Jun 1969), umur saya belumpun mencapai 17 tahun tetapi telah diterima kerja sebagai Pelayan Pejabat.

Saya sebagai anak kampung dan baru menjejak kaki ke bandar Johor Bahru, Kak Minahlah banyak memberi nasihat dan motivasi kepadaku untuk bekerja dan mengharungi masa hadapan yang penuh dengan cabaran. Bahkan kepandaianku menaip inipun, beliaulah orang yang bertanggunjawab menunjukajarnya.

Saya sangat mengenalinya kerana pernah bekerja sebumbung dengannya. Sebab itu saya faham karektornya terutama mengambil berat dengan rakan-rakan yang mempunyai masalah dan berusaha membantu setakat yang beliau mampu.

Ketika beliau berada di Kuala Lumpur dan terpaksa meninggalkan rumahnya di Jalan Shukor, Kampong Melayu Johor Bahru kerana ingin bersama dengan anak lelaki tunggalnya, beliau sering menghubungi rakan-rakan bahkan beberapa minggu lalu beliau menghubungiku bertanya mengenai beberapa perkara tentang hal persatuan.

Ketika saya dalam perjalanan ke Kuala Lumpur untuk satu majlis di PWTC, saya terkejut apabila diberitahu oleh Fauziah Harun tentang Kak Minah yang sedang tenat di Hospital Pantai. Seterusnya saya memaklumkannya kepada pemimpin persatuan bekas kakitangan Felda seperti Tuan Haji Jayos Pawiro, Datin Norsiah Sulaiman dan Haji Indera Putra Ismail.

Saya rasa terkilan kerana tidak sempat melawatnya di hospital bahkan tidak dapat juga melawat jenazahnya di Muar kerana pada hari ini saya terpaksa menghadiri mesyuarat persatuan di Desaru.

Saya akan sentiasa mengenanginya kerana beliau sering akan bertanya dengan saya tentang keluarga seperti isteri dan ibu saya di kampung yang menunjukkan betapa eratnya hubungan persahabatan.

Dan kata-katanya yang tidak akan saya lupakan ialah apabila ada orang bertanya dengannya mengapa beliau tidak mahu menikah lagi, inilah jawapannya "buat menyemak kelambu aku aje".

Semoga rohnya ditempatkan bersama roh-roh orang yang beriman, para ambiya' dan syuhada', amin ya robbalalamin.

Tiada ulasan: