Radio Internet FuhYooFm

Sabtu, Mei 02, 2009

APAKAH JENIS MANUSIA YANG MAHU MENJADI PEMIMPIN TETAPI MASIH BERAHSIA DAN SUKAR UNTUK DIHUBUNGI

.
Diantara perkara yang saya tidak suka atau benci ialah apabila mendapat panggilan telefon yang tidak memaparkan nombor talian pemanggilnya.

Saya tidak suka bukan kerana saya ingin mengelak untuk menjawab panggilan. Insyaallah, setakat ini saya akan menjawab semua panggilan kiranya ketika itu telefon berada pada saya atau tidak ada perkara lain yang boleh menghalang untuk menjawabnya.

Saya pernah beberapa kali menerima panggilan seperti ini iaitu timbul perkataan 'private number' pada skrin telefon. Saya akan bertanya pada diri sendiri, apakah perlu saya menjawab panggilan ini?.

Saya boleh menolak terus panggilan atau tidak ambil peduli langsung. Tetapi kekadang terfikir juga mungkin ada perkara penting yang akan disampaikan.

Soalnya ialah mengapa sipulan atau sipemanggil ini sangat peribadi atau menyembunyikan identitinya?.

Adakah beliau tidak mahu nombor telefonnya diketahui oleh orang lain?.

Adalah sangat malang bagi manusia seperti ini terutama yang mempunyai jawatan penting yang ada kaitannya dengan orang ramai. Lebih jelek adalah ada diantaranya orang yang bersungguh-sungguh dan bermati-matian pada ketika ingin sokongan dari orang ramai atau mereka yang mempunyai kepentingan dengannya.

Ada diantara manusia seperti ini mempunyai cita-cita tinggi untuk menjadi pemimpin masyarakat tetapi masih berahsia dan menyembunyikan sesuatu. Bukan itu sahaja, sesetengah mereka memilih-milih pemanggil untuk menjawabnya dan ada juga yang terus mematikan telefon pada ketika bukan waktu bekerja.

Pada era teknologi maklumat 'IT' begitu sebati dan maju dengan perkembangan masa, percayakah anda bahawa satu ketika (baru lalu), seorang Ahli Parlimen Malaysia tidak mahu menggunakan telefon bimbit!.

Benar, ini bukan cerita rekaan. Pelek tetapi kenyataannya wakil rakyat ini hanya boleh dihubungi apabila beliau berada di rumah sahaja atau mencari dimana lokasi beliau berada.

Saya tidak faham mengapa mereka tidak mahu menggunakan telefon bimbit atau kalau menggunapun sanggup berahsia tentang nombornya, apatah lagi kalau kita berbicara tentang penggunaan komunikasi perhubungan melalui IT seperti email, blog, laman web dan sebagainya!.

Persoalannya ialah layakkah manusia seperti ini kita lantik untuk menjadi pemimpin kalau hidupnya masih berahsia dan sukar untuk dihubungi.

Tiada ulasan: