Radio Internet FuhYooFm

Jumaat, Mei 22, 2009

CIKGU YUNUS SIMIN: PERNAH MENJADI GURUKU DI S.D.P.B. PONTIAN

.
Baru-baru ini saya terjumpa guru yang pernah mengajarku subjek Sastera Melayu di Sekolah Dato' Penggawa Barat Pontian pada tahun 1968. Beliau yang saya maksudkan adalah Cikgu Haji Yunus Simin.

Perjumpaan yang tidak disengajakan ini berlaku di Surau Taman Sri Tebrau Johor Bahru ketika saya membawa Imam Haji Munadi Muhajir bersama-sama YB Haji Adam Sumiru dalam lawatan ke surau tersebut pada petang Khamis yang baru lalu.

Saya memang mengetahui Cikgu Yunus berada di Johor Bahru kerana beliau memang dikenali sebagai penggerak badan NGO seperti Persatuan Anak-Anak Yatim dan sebagainya.

Ketika berada di Tingkatan 5 pada tahun 1968, Cikgu Yunus tidaklah begitu lama mengajarku kerana subjek tersebut diambilalih oleh Cikgu Ali Ahmad (Alis Murni). Alhamdullillah, saya mendapat 3 (kepujian) dalam subjek ini.

Walaupun beliau tidak lama mengajarku, tetapi beliau sentiasa menjadi kenang-kenangan murid-murid sesekolah denganku kerana gaya beliau berintraksi amat menyenangkan.

Saya sempat memberitahunya tentang tiga orang muridnya yang setingkatan denganku telah menawarkan diri untuk bertanding dalam pilihanraya ke-12 baru lalu. Mereka adalah Hassan Karim - PRM/PR (Parlimen Johor Bahru, Johor), Osman Sapian - UMNO/BN (Dun Kempas, Johor) dan Taha Ahmad - PKR/PR (DUN Paya Rumput, Melaka). Hanya Osman Sapian yang berjaya.

Saya sempat berbual-bual dengannya, bercerita tentang kesah zaman persekolahan lalu termasuk berceritakan hal beberapa orang guru yang masih saya ingati seperti Cikgu Yusof Abdullah (Sintaro), Jabit, Mokhtaram, Juliat Lai dan ramai lagi.

Seorang guru yang tetap saya ingati dan sekiranya saya dapat berjumpa dengannya, alangkah indahnya. Tentu beliau mempunyai keistimewaan tersendiri. Beliau yang saya maksudkan adalah guru matematik yang dikatakan berada di Muar, Cikgu Sulaiman bin Hasrin.

Saya diberitahu Cikgu Sulaiman Hasrin pernah menjadi penghulu di Muar. Saya akan berterima kasih kepada sesiapa yang dapat memberitahu dimana beliau berada dengan menghubungi saya melalui email: sunawanbbu@gmail.com atau telefon 019-7731264.

Tiada ulasan: