Radio Internet FuhYooFm

Jumaat, Mei 22, 2009

APA KATA PENYOKONG PAS APABILA MAHKAMAH RAYUAN ISYTIHARKAN DR ZAMBRY SEBAGAI MENTERI BESAR PERAK YANG SAH

.
Ketika dalam perjalanan balik dari Kluang ke Johor Bahru sebentar tadi, seorang rakan (Kamaruddin) bertanya saya tentang keputusan mahkamah rayuan dalam kes menentukan siapa sebenar Menteri Besar Perak.

Saya tidak dapat menjawabnya kerana banyak perkara yang perlu diuruskan termasuk melawat jenazah isteri sepupu yang meninggal malam tadi. Saya berjanji akan memberitahunya apabila mendapat berita.

Setibanya di Bandar Baru Uda, saya terjumpa Abdullah Idrus yang sedang berbaris denganku untuk membeli pisang goreng. Saya bertanya khabar dengannya dan mengambil kesempatan sekiranya beliau mempunyai berita tentang keputusan mahkamah rayuan.

Abdullah yang merupakan seorang pemimpin PAS peringkat kawasan dan pada pilihanraya ke-12 telah bertanding bagi kerusi Parlimen Pulai bagaimanapun tewas kepada Datuk Nurjazlan Mohamad, menyatakan partinya kalah dalam proses rayuan tersebut.

Tentulah hati kecil saya begitu gembira dengan keputusan ini walaupun saya tidak mempunyai pengharapan besar berdasar kes yang pernah menjadi contoh di Sarawak satu masa dahulu.

Saya mendengar dengan penuh perhatian apabila beliau menyatakan bahawa keputusan hakim adalah 2-1 yang menyebelah kepada Dr Zambry. Beliau menyatakan bahawa sekiranya 5 hakim yang menghakimi rayuan ini, beliau pasti keputusan akan menjadi sebaliknya.

Saya tidak menghujah apa yang beliau katakan kerana di tempat orang ramai sedang berbaris untuk membeli pisang goreng tentulah tidak manis untuk saya berbahas mengenai perkara tersebut. Cuma saya mengambil sedikit kesempatan dengan bertanya dengannya tentang siapakah calon Timbalan Presiden PAS yang dicalunkan oleh bahagiannya (Pulai).

Dengan penuh semangat beliau memberitahu tentang keupayaan Mohamad Sabu yang telah berjuang selama 38 tahun dalam parti dan selayaknya beliau menyandang jawatan tersebut.

Saya tidak memberi sebarang respon dalam jawapannya kerana pada pendapat saya sekiranya Mohamad Sabu menang tentulah ia tidak disenangi oleh Brother Anwar Bin Ibrahim kerana ramai yang mengetahui Mohamad Sabu pernah menggelarnya sebagai Anwar Al-Juburi.

Sesampainya saya di rumah, saya terus mencari berita di internet.

Saya amat terkejut apabila berita kemenangan Dr Zambry adalah sebulat suara (3-0).

Inilah antara berita pembohongan demi meyakinkan hati dan penyokong sendiri. Nilailah sendiri dengan segala cerita yang disebarkan walaupun sebenarnya ia berhadapan dengan balasan Allah dengan menyebarkan berita yang tidak benar.

Tiada ulasan: