Radio Internet FuhYooFm

Isnin, Mei 18, 2009

TUNJUK PERASAAN GAYA PENYOKONG SHAHRIR DI JOHOR BAHRU

.
Demonstrasi menunjukkan 'terima kasih'

Di Indonesia, unjuk rasa atau demonstrasi adalah satu perkara umum sejak jatuhnya Presiden Soeharto pada tahun 1998. Sebaliknya, di Malaysia ia masih belum menjadi kebiasaan. Hanya kalau ia hendak dijadikan sejarah, ia boleh disinonimkan dengan Dato' Seri Anwar Ibrahim kerana faktanya ialah beliau boleh menarik ribuan manusia berarak di jalan-jalan raya.

Budaya menggunakan jalan sebagai satu cara meluahkan perasaan dengan anjuran yang tersusun kadangkala berakhir dengan perlakuan yang tidak seiring dengan budaya bangsa Melayu dan penganut agama Islam seperti kebiadaban kepada raja-raja dan keganasan.

Ada orang mengatakan Anwar adalah 'Raja' bahkan 'Dalang' kepada demonstrasi di Malaysia kerana beliau menganjurkan demonstrasi di Baling pada tahun 1974, demonstrasi 'Reformasi' pada tahun 1998, dan kini mulai 2007 beralun lagi demonstrasi dalam pelbagai isu.

Anwar Ibrahim dikatakan sebagai 'Raja'
dan 'Dalang' demonstrasi

Perkara yang dilakukan olehnya adalah hanya untuk 'menarik perhatian masyarakat' disamping mencari keuntungan politik peribadi.

Berbeza dengan apa yang berlaku di Johor Bahru, walaupun ia mempunyai motif yang hampir sama terutama untuk menarik perhatian masyarakat, pendekatannya amat berlainan.

Sebagai contoh, pada petang Ahad semalam, Dato' Shahrir Samad menemui kumpulan penduduk di Taman Century yang sedang berdemonstrasi.

Mereka berdemo kerana ingin meluahkan perasaan gembiranya kerana usaha yang dilakukan oleh wakil-wakil rakyat mereka telah berjaya mempertahankan tanah dan tempat kediaman yang akan diambil oleh kerajaan Negeri melalui Akta Pengambilanbalik Tanah.

Usaha yang dilakukan secara perundingan bermula dari Sdr Sooria Ganeson yang menjadi Pengerusi Jawatankuasa Bertindak menghantar memorendum kepada Dato' Shahrir dan seterusnya membuat perbincangan dengan YAB Menteri Besar Johor bagi menyelesaikan isu yang berbangkit.

Sooria Ganeson mengetuai demonstrasi 'terima kasih'

Jawapan secara lisan telahpun diberi sebagaimana yang dinyatakan oleh ADUN Tanjung Puteri, YB Hj Adam Sumiru tentang pembatalan rancangan pengambilan tanah tersebut.

Inilah gaya demonstrasi, tunjuk perasaan atau unjuk rasa yang diluahkan oleh penduduk Johor Bahru melalui kepimpinan berwawasan yang sepatutnya menjadi contoh kepada pendemo-pendemo lain di negara kita.

Tiada ulasan: