Radio Internet FuhYooFm

Khamis, Jun 18, 2009

KERAJAAN SEKAT 11 LAMAN WEB DAN BLOG

.
Kerajaan Malaysia telah menyekat 11 laman web dan blog yang melanggar undang-undang negara. Demikian yang dinyatakan oleh Datuk Dr Mohd Ruddin Abd Ghani, Setiausaha Parlimen Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi ketika menjawab soalan Sebnator Datuk Armani Mahiruddin di Dewan Negara sebagaimana yang dilaporkan oleh Utusan Malaysia Online.

Ahli Parlimen Ipoh Timur dari DAP, Lim Kit Siang pula menuduh Kerajaan telah membuat penumpuan untuk menyekat kebebasan penulis blog. Perkara ini telah dinafikan oleh Datuk seri Dr Rais Yatim, Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan.

Mengikut pengalaman saya selama 6 hari di Beijing, saya tidak dapat membuat capaian kepada semua blog termasuk blog Dunia Sunawan.

Saya diberitahu bahawa Kerajaan China telah membuat sekatan kepada semua laman blog.

Ini menunjukkan bahawa Kerajaan Malaysia lebih adil dan memberi kebebasan kepada blogger dan pelayar internet untuk membaca, berkomunikasi serta menyampaikan pandangan.

Bagaimanapun, kebebasan yang diberi tidak sepatutnya disalahgunakan dalam laman web dan blog masing-masing seperti mencatat dan menyampaikan mesej yang berunsur fitnah tidak bertanggungjawab.

Jadi, salahkah kiranya 11 laman web dan blog ini disekat sekiranya ia adalah diantara mereka yang dikatakan telah menyalahgunakan kebebasan.

Tiada ulasan: