Radio Internet FuhYooFm

Rabu, Jun 17, 2009

SAYA TERTIPU

.
Rasanya, saya mungkin tidak pernah menipu sesiapa. Tetapi di Beijing, saya ditipu oleh penjual di tepi jalan yang mencari mangsa dari kalangan pelancung.

Ceritanya mudah. Si penjual mencari pelancung yang ingin menaiki bas. Pastinya pelancung ini (termasuk saya) akan tergesa-gesa kerana bas akan bergerak menuju distinasi selanjutnya. Pada ketika itulah berlaku penipuan dengan memulangkan wang baki menggunakan wang palsu.

Kebanyakan pelancung yang belum arif dengan mata wang China (Ren Minbi - RMB) iaitu Yuan, Jio dan Fen akan tertipu.

Saya adalah diantara pelancung yang terkena musibah ini. Lihat gambar di bawah, wang apa ni?. Pemandu pelancung kami juga tidak mengetahui tentang mata wang ini.

Bukan saya seorang yang terkena, bahkan ada beberapa orang lagi dari kumpulan kami yang menerima nasib yang sama.

Untuk mengetahui lebih jelas mengenai mata wang China, anda boleh mebacanya di sini.

Kami juga diberitahu bahawa terdapat modus operandi yang lain iaitu dengan cara meminta pelancung menunggu sebentar untuk tujuan menukar wang, lantas penjual menghilangkan diri.

Bedrhati-hatilah dengan penjual di jalanan seperti ini.

Tiada ulasan: