Radio Internet FuhYooFm

Selasa, Jun 16, 2009

MUSLIMKAH HALIM?

.
Halim mengenalkan diri
semasa bas mula bergerak dari Tianjin ke Beijing

Hari pertama di China, kami mengenali Halim. Nama sebenarnya Xiao Yang. Berumur sekitar awal 30an dan berasal dari selatan China. Sangat petah berbahasa Melayu. Pengalamannya berkawan dengan seorang Cina warga Indonesia berumur 60an menjadikannya mahir menguasai bahasa Melayu dan Indonesia.

Perkataan-perkataan Islami seperti assalamualaikum, alhamdullillah dan sebagainya sering berada di bibirnya.

Tanyalah kepadanya tentang kiblat dan waktu solat, Halim akan terus menjawab dan bersahaja. Lebih dari itu, Halim akan mengingatkan ahli rombongan wanita untuk membawa telekung.

Persoalan yang bermain-main di minda kami sebagai peserta rombongan adalah apabila ditanya samada beliau seorang muslim?. Dia tidak mengiyakan sebaliknya bercerita asal usul dan leluhurnya supaya kami dapat memahami siapa beliau sebenarnya.

Halim mengakui bahawa bapa dan ibunya adalah penganut agama Islam sebagaimana datuk-datuknya yang menganut agama yang dibawa oleh junjungan besar Nabi Muhammad SAW.

Parti Komuinis yang memerintah China dibawah Mao Tze Tong telah menyebabkan jutaan penduduk China yang beragama samada Islam, Budha, Hindu dan sebagainya telah terpaksa melupa dan meninggalkan agama yang dianuti.

Tidak ketinggalan kepada keluarga Halim. Bapanya yang bekerja sebagai anggota tentera terpaksa menjadi ahli parti. Mereka yang tidak menjadi ahli parti Komuinis tidak akan mendapat sebarang bantuan.

Rumah-rumah ibadat seperti kuil, masjid, gereja dan sebagainya banyak yang dimusnahkan atau dijadikan sekolah dan sebagainya.

Beginilah gaya Halim memberi penerangan kepada kami

Halim dibesarkan sebagai manusia yang tidak pernah belajar tentang agama. Beliau sudah berkahwin dengan isterinya yang tidak beragama dan dikurniakan seorang anak.

Apabila ditanya adakah beliau seorang Muslim?.

Jawabnya dengan tersenyum ialah beliau hanya Islam di bahagian atas dan bawah sahaja.

Apa maksudnya?. Bahagian atas adalah beliau tidak menjamah babi dan makanan lain yang tidak dimakan oleh masyarakat muslim. Beliau tidak merokok dan meminum minuman keras sebagaimana kelaziman warga China.

Bahagian bawah pula adalah anunya dipotong. Beliau sendiri bertanya kepada kami kenapa anunya mesti dipotong?.

Begitulah sebahagiannya, siapa Halim yang kami kenali selama lima hari.

Saat akhir kami bersama Halim sebelum menaiki
keretapi laju ke Tianjin

Tiada ulasan: