Radio Internet FuhYooFm

Selasa, Jun 16, 2009

PERJALANAN KE TIANJIN DAN BEIJING BERSAMA KELAB WARGA EMAS MJBBU

Sekali lagi Kelab Warga Emas Masjid Jamek Bandar Baru Uda mengadakan program lawatan. Kali ini ke Tianjin dan Beijing, China.

31 orang ahli rombongan berkumpul di perkarangan masjid pada pukul 11 malam pada hari Isnin 8 haribulan yang lalu. Selepas setengah jam, bas yang membawa rombongan bertolak ke Kuala Lumpur bersama wakil agen pelancongan Utas Travel dan 3 orang yang dibawa oleh agen ini menjadikan kesemuanya 35 orang.

Di LCCT Sepang, peserta rombongan bertambah kepada 38 orang apabila 3 orang lagi peserta dibawa oleh agen dari Kuala Lumpur.

Belum lagi berbelanja, bagasinya sudah begini

Kami menaiki penerbangan Air Asia ke Tianjin dan berlepas pada jam 8.30 pagi. Agak membosankan penerbangan dengan Air Asia kerana tiada sebarang hiburan yang boleh didengar atau dilihat melalui skrin yang ada di hadapan tempat duduk penumpang.

Segala-galanya ada kiranya kita membayar RM30. Semuanya berbayar. Saya hanya sanggup berbelanja RM10 untuk secawan mee segera Maggi dan sebotol air mineral.

Selepas menempuh penerbangan selama 6 jam kurang 10 minit, penerbangan D7 2612 mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Tianjin.

Kami disambut oleh Encik Xiao Yang, pemandu pelancung yang akan memandu dan mengendalikan perjalanan kami selama 5 hari. Beliau membahasakan dirinya sebagai Halim, nama yang sebati dengan dirinya terutama kepada pelancung dari Nusantara.

Perjalanan seterusnya adalah ke Beijing dengan menaiki bas. Selepas melalui lebuhraya dengan persekitaran bersih dan cantik selama hamper 2 jam, kami sampai di Berijing dan terus melihat persembahan menakjubkan akrobatik.

Selepas makan malam di sebuah restoran muslim, kami terus mendaftar masuk ke Hotel Shanshui Trends di 207 Beilijia Shaoyao Ju Chaoyang District Beijing.

Hari pertama menikmati makanan halal di Beijing

Saya sebilik dengan Ir Haji Abd Aziz di bilik 552.

Malam pertama di China, kami berdua terus tidur selepas solat jamak Isyak dan Maghrib serta kada’ Zuhur dan Asar.