Radio Internet FuhYooFm

Selasa, Ogos 04, 2009

JANGAN LUPA ENCIK!

Jam 7.15 pagi tadi saya keluar dari rumah untuk ke Hospital Sultanah Aminah, Johor Bahru. Saya menjangka dalam setengah jam saya akan sampai ke destinasi. Memang pun benar jangkaanku kerana sekiranya lambat sedikit pastinya untuk sampai ke sana dalam jarak 6 kilometer mungkin mengambil masa satu jam. Begitulah keadaan lalulintas di Johor Bahru ketika ini. Tetapi mungkin ia akan berubah dalam setahun ini apabila beberapa pembinaan jalan sedang dibina oleh IRDA akan siap.

Rutin saya setiap 6 bulan adalah untuk membuat pemeriksaan kesihatan oleh doktor Kardiologi. Sesampainya di kaunter pendaftaran, ingatan pertama kepada saya adalah supaya saya membawa 'Kad Pesara'. Ingatan ini telah beberapa kali diberitahu tetapi pada kali ini saya masih terlupa. Isteriku menyimpan kad ini kerana dia juga boleh menggunakannya selain beliau yakin ia lebih selamat dibawah kawalannya.

Ketika pemeriksaan, Dr Azman doktor bertanya kepada saya samada saya telah memakan ubat sebelum menemuinya. Dengan selamba saya menjawab 'belum'. Dan sekali lagi saya diberi teguran "Jangan lupa, encik mesti makan ubat dulu sebelum berjumpa dengannya". Patutlah Dr Azman mengambil tekanan darah saya beberapa kali kerana tekanan darah saya adalah 155/88!. Patutlah kepala rasa macam agak berat sedikit.

Bagaimanapun, saya rasa sedikit lega apabila doktor memberitahun kolestrol saya adalah 5 dan gula juga 5. Alhamdullillah dan mesti berwaspada kerana kedua-duanya berada dalam situasi border. Begitupun, ubat untuk kolestrol jangan diabaikan.


Ketika mengambil ubat, kakitangan farmasi bertanya "ada bawa kad biru?". Saya menggeleng kepala kerana terlupa membawanya. Saya sedar kad ini perlu dibawa kerana ada diantara ubat yang diberi adalah dibawah kawalan.

Sekali lagi teguran diberi "Lain kali encik jangan lupa bawa ye!".


Saya melihat jam tangan, 9.15 pagi semuanya selesai. Setelah 15 minit saya sampai di rumah dan isteri terkejut "Cepatnya balik?".

Untuk pemeriksaan akan datang pada 23.2.2010, isteriku sepatutnya memberi ingatan pada tiga perkara penting iaitu makan ubat dulu, bawa salinan kad pesara dan kad biru.

Juga tidak kurang pentingnya ialah untuk ambil darah dua minggu sebelumnya iaitu pada 9.2.2010 dan kenalah puasa sebelum darah diambil.

Tiada ulasan: