Radio Internet FuhYooFm

Sabtu, Ogos 01, 2009

MJBBU DI SEMINAR PENGURUSAN MASJID PERINGKAT ASEAN

.

Lebih 30 kertas kerja yang membincangkan tentang pengurusan masjid yang telah dibentangkan dalam Seminar Pengurusan Masjid Peringkat ASEAN di Universiti Utara Malaysia (UUM) dari 23 hingga 25 Julai 2009.


Bertemakan 'Menggunggulkan Wawasan dan Sejarah', seminar telah diadakan bersempena Sambutan Jubli Perak UUM ini turut mengenengahkan tema penjanaan dan pengurusan kewangan, pengurusan latihan dan pentadbiran masjid, pengimarahan dan aktiviti, ICT dan dakwah di samping aspek keselamatan masjid.


Kertas kerja dibentangkan antaranya bertajuk 'Pengurusan Latihan dan Pentadbiran Masjid' oleh Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Dato' Haji Wan Mohamad Dato' Sheikh Abdul Aziz, 'Dakwah' oleh Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM), Datuk Mohd Nakhaei Ahmad, ICT oleh Abdul Rahim Md Noor dari Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU), 'Penjanaan dan Pengurusan Kewangan' oleh Prof Madya Dr Abdullah Ghani serta 'Pengimarahan dan Aktiviti' oleh Dr Ahmad Bashir Aziz dari UUM.


Pada program ini juga, peserta turut berkongsi pengalaman bersama Ustaz Suhaimi Mustar dan Hussein Ismail yang telah menceritakan tentang pengurusan Masjid As-Syakirin Singapura, Masjid Jamek dan Masjid Jamek Bandar Baru Uda yang menjadi antara masjid ternama di rantau ini.


Berkonsepkan perbincangan meja bulat, seminar anjuran Pusat Islam UUM dengan kerjasama JAKIM ini bertujuan mengumpul idea-idea mengenai peranan dan kepentingan masjid kepada pembangunan ummah dan memberi kefahaman kepada pegawai-pegawai masjid mengenai sistem pengurusan masjid yang mantap dalam usaha mengimarahkan masjid.


Program ini juga dapat membantu pengurusan yang sistematik bagi mengembalikan kegemilangan dan kemakmuran institusi masjid di negara ASEAN.


Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mejar Jeneral Dato' Jamil Khir Baharom telah merasmikan dan menyampaikan ucap utama bertajuk 'Menggunggulkan Wawasan dan Sejarah Dalam Pengurusan Masjid' di seminar tersebut.


Alhamdulillah, seminar yang telah disertai oleh pegawai-pegawai masjid, pentadbir agama, para akademik dan pelajar, telah menghasilkan perbincangan yang dijadikan sebagai resolusi yang akan diserahkan kepada Ketua Pengarah JAKIM.




Tiada ulasan: