Radio Internet FuhYooFm

Isnin, Ogos 31, 2009

JARI HANTU KIRIKU PULA SAKIT

.
Dahulu saya pernah mencatatkan dalam blog ini tentang jari-jari tanganku sakit (baca sini). Saya terpaksa bermalam di hospital selama 2 malam. Alhamdullillah, penyakit tersebut tidak melarat.

Kini, jari hantu tangan kiri pula sakit, sukar untuk dibengkokkan dan kekadang sukar pula untuk diluruskan. Begitu sukarnya saya mengetik keyboard ini. Isteriku menyatakan mungkin penyakit atraitis telah menyerang pula di jari. Katanya, jejari tangan seorang rakannya menjadi cacat, bengkang bengkok dan sukar untuk digerakkan. Untuk menjamah makanan pun terpaksa menggunakan sudu dan garpu.

Saya menjadi takut lantas beberapa hari lepas saya ke Poliklinik Kerajaan di Kempas. Saya di periksa oleh Penolong Pegawai Perubatan dan menyatakan saya tidak terkena gout. Alhamdullillah. Beliau meminta saya membuat pemeriksaan darah dan minta berjumpa sekali lagi pada 28 September ini. Saya diberi ubat hilangkan bengkak dan tahan sakit.

Inilah masalahnya bila kita ke klinik kerajaan. Terpaksa berbaris dan menunggu serta terus menunggu. Kalau sakit, tahan sajalah dulu.

Setiap hari saya terfikir, apakah ini akan menyebabkan segala penampilanku dengan masyarakat ramai akan terbatas?. Bagaimana saya akan menjalankan kerja-kerja kemasyarakatan yang sedang saya lakukan sekarang dalam keadaan semua jari-jariku tidak dapat berfungsi?. Inilah yang saya fikirkan berdasarkan kepada cerita isteriku tentang rakannya yang mempunyai masalah yang sama.

Petang semalam saya dapat menghubungi anak saudara sepupuku, Dr Ahmad Tarmimi Bokhari. Saya memanggilnya Mamat dan mengadu kepadanya tentang derita penyakitku.

Syukur alhamdullillah, dia menyatakan bahawa saya terkena trigger finger. Lapang dadaku kerana katanya penyakit ini boleh dirawat dan sekiranya agak teruk akan dilakukan operasi ringan. Ia boleh dilakukan di klinik-klinik biasa.

Pagi tadi, saya mencari-cari maklumat tentang penyakit trigger finger. Inilah yang saya dapat (maklumat Trigger Finger) dan ia amat melegakan sekali.

Hari ini mungkin klinik Mamat tutup kerana cuti Hari Kemerdekaan. Saya akan berjumpa dengannya di klinik untuk mendapatkan maklumat dan mungkin rawatan lanjut.

Tiada ulasan: