Radio Internet FuhYooFm

Selasa, September 22, 2009

HARI KEDUA: BERHARI RAYA DI JOHOR BAHRU

.
Gambar di Hari Raya kedua
bersama Suria dan Amalina

Pagi Hari Raya kedua saya menunggu anak-anak datang ke rumah. Suria dan Amalina yang menyewa rumah di Larkin sampai pada waktu Zuhur.

Seperti kebiasaan, berada di rumah pada Hari Raya pastinya akan melayan anak-anak yang datang beraya. Saya tak ambil peduli mereka datang dari perumahan manapun. Apa yang saya tahu, mereka datang untuk buat collection, jadi terpaksalah juga saya menyiapkan wang kecil. Itulah yang saya mampu.

Isteriku bersama anak dan cucunya,
Suria, Amalina, Syafikah dan Dini Izuddin

Selepas solat Zuhur, saya beserta isteri, Syafikah, Suria dan Amalina bergerak ke rumah kakak sulung isteriku, Hjh Zainab atau lebih mesra kami memanggilnya Mak Nab. Kami beraya di rumahnya yang terletak di Jalan Ariffin berdekatan dengan pejabat Perhubungan UMNO Negeri Johor. Anaknya, Husnul Hadi dan isterinya menyambut kami. Anak-anak Hidayah juga ada sedangkan beliau ke rumah mertuanya di Kelantan.

Isteriku bersama kakaknya, Mak Nab

Selepas rumah Mak Nab, kami ke rumah seorang lagi kakak isteriku, Hjh Faridah. Kami memanggilnya sebagai Mak Dah. Rumahnya di Taman Sentosa. Semua anak-anaknya ada di rumah melainkan keluarga. Mungkin mereka belum sampai lagi. Di rumah ini saya berbual dengan Salehuddin tentang bola sepak Liga Inggeris. Saya tahu beliau adalah peminat tegar Manchaster United. Beliau juga boleh bermain bola sepak dengan baik. Dengan adiknya pula, Shah, saya bertanya-tanya dengannya tentang Facebook. Saya memang tak begitu tau tentang ini walaupun saya ada mendaftar di situ. Nantilah, kalau ada masa saya cuba godeh facebook.

Isteriku dan kakaknya, Mak Dah

Isteriku dan menantu Mak Dah

Kami ke rumah abang tertua isteriku, Hj Jaafar atau kami memanggilnya Abang Apar. Beliau memang sangat sayang dengan semua anak-anak saudaranya. Jadi, tak hairan kalau Abang Apar biasa mencium atau bermesra dengan mereka, sekalipun perempuan yang telah dewasa. Abang Apar juga sering memberi nasehat kepada kami mahupun semua anak-anak saudaranya.

Bersama Abang Hj Jaafar

Seterusnya kami ke rumah kakak dan abang isteriku, Nasibah dan Jamil Taufik. Malang, kedua-dua rumah yang kami kunjungi tidak dapat kami berziarah kerana mereka beraya di tempat lain. Kami terus balik ke rumah kerana masih belum menunaikan solat Asar.

Selepas Isyak, kami ke rumah seorang lagi kakak isteriku di Taman Setia Indah. Mak Nong adalah diantara keluarga isteriku yang pandai memasak terutama Laksa Johor. Jadi, apalagi kami semua meratah Laksa Johor semaunya. Memang sedap. Di rumahnya kami bertemu dengan keluarga adik bungsu isteriku, Azman. Isteri dan semua anaknya ada termasuk Along yang baru balik bercuti dari Universiti Al-Azhar di Mesir. Beliau masih belajar di tahun akhir. Entah bila nak balik dengan membawa ijazah.

Isteriku bersama Mak Nong dan
Azah (isteri Azman)

Anak-anakku memang sangat akrab dengan keluarga Azman terutama Suria kerana sering berjumpa disebabkan tempat mereka berniaga berdekatan.

Kami balik ke rumah hampir jam 11 malam. Suria dan Amalina ke Larkin dan saya terus ke Bandar Baru Uda.

Besok jam 9 pagi mesti pergi ke satu perjumpaan keluarga yang lebih besar dari keturunan dan keluarga Salimon. Pertemuan keluarga esok akan diadakan di Jalan Mariamah.

Begitu akrab persaudaran antara
Suria,
Amalina dan Iddin

Tiada ulasan: