Radio Internet FuhYooFm

Rabu, September 23, 2009

HARI KEEMPAT: MENERIMA KUNJUNGAN KELUARGA

.
Hari ini adalah hari raya keempat, saya tidak keluar berziarah. Sebaliknya menunggu keluarga datang ke rumah. Perkara seperti ini memang kami lakukan setiap tahun untuk memastikan mereka yang ingin ke rumah dapat dilayan sewajarnya.

Malam sebelumnya isteriku telahpun membuat persiapan untuk persediaan memasak. Selepas subuh isteriku telah mula memasak beberapa jenis masakan yang beliau gemari seperti Laksa Kiju, Laksa Penang dan Mee Hoon Goreng Putih. Selain kuih mueh yang telah disediakan, isteriku juga telah bersedia dengan Karipaf Kentang dan Sadin yang telah dibuat sebelumnya dengan bahan 5 kilo tepung gandum.

Malang bagi diriku kerana tidak semena-mena saya demam dan tidak dapat membantu isteriku. Saya terpaksa menelan beberapa biji Panadol.

Sebelum tengahari keluarga isteriku telah mula datang ke rumah dan tidak berhenti-henti hingga ke tengah malam. Memang begitu ramai yang datang.

Alhamdullillah, makanan mencukupi walaupun agak menggetarkan juga kerana pada satu ketika bahan untuk membuat Laksa telah kehabisan dan terpaksa membeli di kedai berdekatan. Begitu juga dengan gas untuk memasak juga telah kehabisan.

Saya sendiri tidak dapat melakukan banyak kerja walau untuk melayan tetamu sekalipun. Agak malang juga kerana saya tidak dapat mengambil gambar mereka yang datang.

Saya sangat berterima kasih kepada isteriku yang telah bertungkus lumus menyediakan segala juadah dan melayan tetamu yang begitu ramai.

Mungkin untuk tahun mendatang saya akan fikirkan cara mana yang lebih sesuai memandangkan faktor umur dan kesihatan kami selain kehadiran mungkin akan bertambah ramai disebabkan anak cucu saudara mara telah bertambah.

Sepupuku, Hj Ahmad Sahuri bersama isteri,
anak dan cucunya yang datang pada petang raya ketiga


Tiada ulasan: