Radio Internet FuhYooFm

Khamis, September 24, 2009

HARI KELIMA: BERITA YANG TIDAK MENGGEMBIRAKAN

.
Pagi ini saya dan isteri berbual-bual panjang sambil sarapan pagi dengan Azree dan isterinya, anak saudaraku dari Kuala Lumpur. Mereka bermalam di rumahku dan balik ke Kuala Lumpur selepas sarapan pagi.

Kami terus ke pasar untuk berbelanja bahan-bahan bagi persediaan jamuan yassin dan tahlil pada malam ini.

Di sebelah petang, seorang anak gadis dari sahabat sekerjaku dahulu datang menemuiku. Tujuannya adalah untuk memberitahu tentang bapanya yang mempunyai masalah kegagalan fungsi buah pinggang dan perlukan rawatan dialisis.

Beliau mengenaliku setelah terjumpa maklumat Pusat Dialisis Masjid Bandar Baru Uda di dalam blogku.

Dengan perasaan sedih dan linangan air mata, beliau menceritakan bagaimana ayahnya tidak bersedia untuk rawatan dialisis. Keadaannya ketika ini mungkin menyukarkan untuknya melakukan kerja-kerja rutin hariannya.

Saya dan isteri yang amat mengenali ayahnya memang tahu tentang sifat dan peribadinya yang sangat baik dan patuh pada pekerjaan yang diamanahkan kepadanya. Bagaimanapun, beliau mempunyai sikap yang mungkin baik baginya tetapi boleh membahayakan diri sendiri iaitu tidak akan memberitahu orang lain walau sahabat baik tentang segala masalah dirinya.

Kehadiran anak gadis ini juga diluar pengetahuannya. Beliau sangat khuatir kiranya ayahnya mengetahui beliau telah memberitahu orang lain tentang masalah dirinya.

Saya sangat bersimpati dengan masalah sahabatku ini. Apa yang perlu dilakukan oleh anak-anak dan isterinya adalah berusaha memujuk walau dengan apa cara sekalipun agar beliau dapat menerima nasehat dari doktor yang merawatnya untuk persediaan rawatan dialisis.

Insyaallah saya akan cuba membantunya sekiranya diperlukan.

Tiada ulasan: