Radio Internet FuhYooFm

Isnin, Oktober 05, 2009

UMURKU GENAP 57 TAHUN

.

Semalam, 04 Oktober adalah hari jadiku. Umurku genap 57 tahun.

Selepas solat Maghrib, saya sempat bersama-sama dengan ahli-ahli Kumpulan Yassin Al-Ikhlas bermarhaban di salah sebuah rumah ahli kami. Rakan-rakan dalam kumpulan ini mengucap selamat hari jadi dan panjang umur. Cuma apa yang mengejutkan ialah mereka mengatakan saya masih muda!.

Betulkah?. Mungkin kerana mereka lebih tua dariku. Alhamdullillah kalau saya tidak berpenyakit. Malangnya, saya juga terpaksa makan ubat setiap hari. Cuma tiga jenis ubat yang mesti diambil iaitu kolestrol, cair darah dan darah tinggi.

Saya mesti berterima kasih kepada isteriku yang pada setiap hari akan memperingatkan hal makan ubat. Tentulah dia begitu sayang padaku dan tidak mahu kehilangan seorang suami yang telah bersama-sama dengannya sejak 36 tahun yang lalu.

Anak-anakku juga sejak dari pagi subuh telah menaliponku dan mengucap "Selamat Hari Jadi Ayah ..... ".

Mereka datang ke rumah pada sebelah malam dan membawa "Kek Hari Jadi". Saya diminta memotong kek. Bagi saya, memotong kek tidak menjadi masalah cuma jangan minta saya meniup lilin. Seingatanku, tidak pernah saya meniup lilin untuk tujuan-tujuan seperti ini. Kalau meniup lilin untuk memadamkannya sewaktu "black out" itu memang ada.

Saya tidak bertanya kenapa Amalina anak bungsuku tidak turut datang. Dia ada mengucap selamat melalui sms yang dihantar pada siang hari. Tahun lalu, dia ada menghadiahkan kepadaku sebuah jam tangan. Mungkin tahun ini dia tidak dapat menghadiahkan sesuatu kepadaku.

Demi Allah, saya langsung tidak mengharap sesuatu hadiah dari anak-anak maupun isteriku sendiri. Apa yang menjadi harapanku ialah semoga anak-anakku dapat hidup bahagia terutama menjalin kerukunan adik beradik dan saling hormat menghormati antara satu sama lain. Apatah lagi dengan kedua ibu bapa dan sanak saudara.

Tentunya doaku kepada mereka supaya mereka tidak melupakan tuhan yang menjadikannya dan menjauhi segala larangannya.



.

Tiada ulasan: