Radio Internet FuhYooFm

Sabtu, Oktober 10, 2009

SAMBUTAN HARI RAYA 2009 PKBF JOHOR SELATAN

.
Seperti tahun lalu, tahun ini Persatuan Bekas Kakitangan Felda (PBKF) Kawasan Johor Selatan telah mengadakan majlis Perjumpaan Hari Raya bertempat di perkarangan rumah Haji Haironi Hasbi, Kota Kecil, Kota Tinggi.

Majlis yang bermula pada jam 9:30 pagi telah dihadiri lebih dari 250 orang disebabkan kesemua kerusi yang disediakan di dalam kemah telah dipenuhi.

Walaupun hujan telah turun ketika majlis berlangsung, ia tidak mengurangkan kehadiran malahan ahli-ahli masih berdatangan walaupun majlis hampir berakhir.

Pada tahun ini, tiada pimpinan PBKF yang turut hadir, namun YB Puan Asiah Md Ariff, Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Johor yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Johor Lama telah sudi bersama.

Semasa menyampaikan ucapan alu-aluan, saya telah memberi penerangan tentang usaha-usaha yang telah dilakukan oleh PBKF untuk meningkatkan pencapaian terutama memberi bantuan dan kebajikan seperti bantuan pelajaran, perubatan, bencana alam serta sumbangan kewangan setiap bulan kepada ahli dan pasangan yang terlantar dan tidak berupaya berdikari.

Saya juga telah menjelaskan bahawa PBKF Johor Selatan telah mengadakan Hari Keluarga di Batu Layar Resort serta juga mengadakan tahlil setiap tiga bulan di kawasan Pengerang, Kluang, Ulu Tiram dan Bandar Tenggara.

Kehadiran YB Puan Asiah Md Ariff ke majlis ini telah memberi peluang kepada saya untuk memaklumkan kepadanya bahawa PBKF pernah membuat permohonan tanah pertanian seluas 500 ekar di kawasan Kota Tinggi, malangnnya telah ditolak oleh mesyuarat Kerajaan Negeri Johor.

Saya menjelaskan bahawa Kerajaan Negeri Johor seharusnya memberi penghargaan kepada bekas-bekas kakitangan Felda kerana semasa berkhidmat, mereka telah memberi perkhidmatan dan sokongan yang tidak berbelah bagi kepada kerajaan.

Mereka bekerja bertungkus lumus terutama mempastikan matlamat penubuhan Felda untuk memodenkan peneroka seiring dengan wawasan kerajaan dapat dilaksanakan.

Sewaktu berkhidmat, kakitangan Felda tidak diberi peluang yang biasa ditawarkan kepada kakitangan kerajaan lain seperti tanah perumahan, tanah pertanian, rumah kos rendah dan sebagainya. Ini adalah disebabkan mereka berada di kawasan luar bandar dan tidak diambil perhatian oleh pihak berwajib. Kebanyakan kakitangan Felda dikehendaki mendiami rumah-rumah yang telah disediakan di dalam rancangan dan ini menyebabkan mereka tidak bersedia apabila bersara.


Saya juga telah memberi peringatan kepada rakan-rakan yang sudah bersara dan tidak lagi berkhidmat dengan Felda untuk menyertai PBKF kerana dengan cara ini mereka akan dapat berhubung semula dengan rakan-rakan lainnya selain PBKF boleh memberi bantuan sebagaimana yang tercatit dalam matlamat penubuhannya.

Di dalam ucapan ketika merasmikan majlis ini, YB Asiah telah menyatakan terima kasihnya kepada seluruh masyarakat bekas kakitangan Felda yang telah menghabiskan kebanyakan hidupnya bekerja dengan Felda untuk membentuk masyarakat peneroka sesuai dengan matlamat kerajaan.

Beliau begitu faham dengan kerjasama yang telah diberikan oleh kakitangan Felda kerana kawasan dewan negerinya juga terdapat rancangan tanah Felda sehingga beliau telah diberi amanah oleh Kerajaan Johor untuk memegang potfolio pembangunan luar bandar yang merangkumi Felda.

Berhubung dengan permohonan tanah yang telah ditolak oleh Kerajaan Johor, beliau mencadangkan agar PBKF memberi maklumat lanjut kepadanya dan seterusnya membuat rayuan. Beliau berjanji untuk memberi sokongan atas permohonan tersebut.

Majlis sambutan Hari Raya pada kali ini juga dipenuhi dengan bacaan salawat dan marhaban yang diketuai oleh Ustaz Hj Mohd Rawi bin Othman.

Ketika bacaan selawat dan marhaban, dua orang cucu Hj Haironi Hasbi (tuan rumah) yang dilahirkan pada bulan Syawal ini telah dibawa keluar untuk upacara memotong rambut.

Ia dimulakan dengan Ustaz Haji Syariful Anam dan para tetamu lainnya.

Majlis diteruskan dengan tazkirah oleh Ustaz Haji Syariful Anam, anak peneroka Felda Bukit Aping Barat yang berkelulusan dari Universiti Al-Azhar Mesir di bidang Syariah.

Mengakhiri majlis adalah jamuan yang telah disediakan oleh penganjur dan juga dari sumbangan rakan-rakan bekas kakitangan.


Tiada ulasan: