Radio Internet FuhYooFm

Jumaat, November 06, 2009

SOLAT JUMAAT DI BANGKOK

.
Alhamdullillah, dua minggu lalu saya bersolat Jumaat di Tanjung Pinang, Indonesia dan hari ini dapat pula menunaikannya di Bangkok. Masjidnya bernama Haroon Mosque.

Ketika saya sampai untuk menunaikan solat Tahyatul Masjid, imam sedang menyampaikan tazkirah dengan cara duduk di tangga mimbar. Dua bahasa digunakannya, Thai dan Inggeris berselang seli.

Mengikut imam, masa yang diambil untuk tazkirah adalah selama setengah jam. Diantara yang diperkatakannya adalah disiplin jamaah semasa menunaikan solat Jumaat. Berulangkali dia mengingatkan supaya jamaah tidak berkata-kata semasa khotib berkhutbah termasuk menunjukkan jari telunjuk di mulut yang bermaksud mengarahkan jangan bercakap.

Imam yang memberi tazkirah juga membaca khotbah. Saya tidak pasti bangsa atau asal usul imam ini. Rupanya tidak menyerupai orang Thai atau kelaziman yang berasal dari Asia Timur atau Asia Tenggara, ia seperti peranakan Pakistan, India atau mungkin dari Timur Tengah. Bahasa Thai dan Inggerisnya sangat fasih. Sebutan ayat alquran begitu baik dengan ayat yang agak panjang ketika membaca surah dalam solat.

Ketika berkhotbah, imam hanya menggunakan kertas nota dengan tangan kanannya bergerak-gerak mengikut intonasi suaranya. Itulah keistimewaannya.

Yang menjadi kelainan bagi kami umat Islam di Malaysia ialah apabila imam membaca Alfatehah semasa mengimamkan solat tidak membaca basmallah.

Berbagai bangsa yang berjamaah di masjid ini. Mungkin ramai pelancong atau mungkin mereka yang bertugas atau bekerja di Bangkok. Ini dapat dilihat dari mereka yang hanya berseluar panjang dan yang memakai kain sarong boleh dibilang dengan jari.

Tidak sukar untuk ke masjid ini kerana ia berdekatan dengan bangunan foundation untuk orang Islam disini yang dinamakan Tuan Suwanasasna Chularjmontri Foundation, Anjuman Islam Auditorium serta berdekatan juga dengan General Post Office, Bangkok.

Apapun, menunaikan solat di masjid ini dan juga masjid-masjid lain diluar negara pasti menjadi kenang-kenangan sepanjang hidupku.







Tiada ulasan: