Radio Internet FuhYooFm

Jumaat, November 06, 2009

MENAIKI KERETAPI KE BANGKOK

.
Kami telahpun membuat keputusan untuk menaiki keretaapi dari Hatyai ke Bangkok. Saya membelanjakan RM355 untuk menaiki kelas pertama.

Di Hatyai, saya menginap di Hotel Montien, tidak begitu jauh dari stesyen keretapi sekitar 10 minit berjalan kaki. Memandangkan jadual keretpi akan bertolak pada jam 6.45 petang waktu Thailand, kami sempat menunaikan solat Magrib jamak Isyak sekali.

Pada jam 8 malam keretapi mula bergerak dan saya mula berkira-kira untuk melelapkan mata. Di bilik A20 di gerabak pertama yang saya tempah rasanya goncangan tidaklah begitu kuat berbanding di gerabak lebih belakang. Ini mustahak kerana isteriku tidak boleh berada di tempat yang bergoyang apatah lagi dalam keadaan celik.

Sebelum tidur, kami makan dulu bekalan nasi bungkus yang kami bawa. Di keretapi ini tidak ada makanan halal melainkan roti bakar.

Saya bersama Shafikah mengambil tempat tidur di tingkat atas dan mula melelapkan mata pada jam 9 malam. Tidurku tidak begitu nyenyak, namun sebelum subuh lain pula jadinya, nyenyak hingga terlepas solat subuh.

Kami terbangun jam 8 pagi apabila pintu diketuk. Roti bakar, Milo panas bersama 2 biji telur yang.dipesan dihantar kebilik. Saya memesan 2 set berharga RM20 memadai untuk sarapan kami bertiga.

Setelah 16 jam perjalanan, keretapi berhenti di stesyen Bangkok. Kami mengambil makan tengahari di stesyen dan terpaksa bersegera mencari masjid untuk menunaikan solat Jumaat.

Alhamdullillah, setelah puas bertanya akhirnya kami menaiki kenderaan seperti Bajai di Indonesia dan sampai di satu lorong yang terdapat ramai orang Islam di sini. Di situlah terdapatnya mesjid yang dinamakan Masjid Haroon.

Sebelum ke masjid, kami sempat mencari sebuah hotel yang sangat hampir dengan masjid. Hotelnya baik lengkap dengan kolam renang. Sebuah bilik berharga RM150 dan saya mengambilnya kerana tidak mempunyai masa untuk mencari yang lain.












Tiada ulasan: