Radio Internet FuhYooFm

Khamis, November 05, 2009

ISTERIKU DAH KEMARUK URUT THAI

.
Itulah ungkapan isteriku setelah siap berurut malam tadi. Sedap, katanya. Dari rumah lagi isteriku sudah meminta untuk berurut disini. Dulu ketika pertama kali kesini, dia pernah berurut. Sebab itulah dia mencari kerana dapat membezakan dengan urut-urut mbak-mbak dari Indon yang berada di Malaysia. Kebanyakan mereka (mbak-mbak) mungkin hanya pandai sendiri, tidak belajar dari sesiapapun, mungkin semula jadi atau entah apa-apalah. Yang penting mereka memicit dapat duit.

Difahamkan, di Thailand, tukang urut khususnya wanita menerima latihan dan mendapat sijil untuk bekerja mencari pendapatan. Sebab itu cara berurut mereka dengan kemahiran tertentu dapat memberi kepuasan pelanggan.

Bayaran yang dikenakan juga amat berpatutan. Untuk dua jam berurut, pelanggan hanya perlu membayar 240 Bat atau RM25 sahaja. Di Johor Bahru, satu jam berurut dikenakan RM30. Sangat jauh bezanya.

Tidak hairan apabila isteriku meminta kebenaran untuk berurut lagi pagi ini. Hanya satu ingatan yang diberi padaku ialah “Abang tak boleh urut sama, haram!”.

Tiada ulasan: