Radio Internet FuhYooFm

Khamis, November 05, 2009

SAWADIKAP

Jam 7.00 saya dah terpacak di Terminal Bas Taman Ungku Tun Aminah setelah dihantar oleh anakku, Lutfi. Saya bersama isteri dan Shafikah tidak sempat menunaikan solat Maghrib sebab telah diberitau bas akan bertolak tepat pada jam 7.15 malam.

Tidak lama kemudian Rahman Abdullah sampai. Dia sempat solat Maghrib di masjid berhampiran. Begitupun saya sudah memberitau isteri untuk niat jamak bersama Isyak nanti.

Bas yang saya naiki, Golden Diamond sampai agak lewat dan bertolak pada jam 8 malam. Di perjalanan, bas berhenti di Yong Peng dan kami sempat menunaikan solat jamak takkhir di sini.

Ketika bas meneruskan perjalanan, saya terus melelapkan mata. Saya tersedar pada jam 5 pagi ketika alarm telefon bimbitku berbunyi. Ketika bas telah berada berhampiran Bukit Kayu Hitam.

Bas berhenti di sempadan dan terpaksa menunggu pintu sempadan dibuka pada jam 6 pagi. Rasanya hampir 20 buah bas ekspres menunggu. Agak lama juga berada di sini. Melepasi pemeriksaan Imigresen Malaysia dan Thailand mengambil masa hampir satu jam.

Ketika ini isteriku mengalami mabuk, pening dan muntah-muntah. Kesian juga padanya. Dia sudah lama tidak terkena masalah ini. Dulu semasa muda memang dia berpenyakit seperti ini, migraine. Puas dia berubat hingga ke pakar neuro di Hospital Kuala Lumpur. Pernah beberapa kali pengsan termasuk ketika memandu kereta. Nasib baik saya ada disebelahnya. Ketika berumur 40 tahun penyakitnya sembuh. Anakku, Suria berpenyakit sama.

Kami sampai di Hatyai pada jam 10 pagi. Sebelum mencari hotel, kami sempat minum pagi di restoran muslim. Tidak susah mencarinya di sini, mudah kerana ada tulisan jawi dan ayat suci alquran.

Isteriku memang meminati masakan Thai dan awal-awal lagi dia dah memesan Nasi Goreng Patayya. Shafikah pula memang sukakan roti canai, dua keping dia memesan dan habis dimakannya bersama gula. Rahman pula memesan bubur nasi, almaklum dia ni berbangsa Cina, tentulah suka bubur nasi.

Calo-calo memang ramai di sini, sama seperti di Indonesia. Payah kita nak berjalan. Ada saja yang menegur dan cuba memujuk untuk menaiki teksi, menunjuk jalan, mencari restoran, mencari hotel dan sebagainya. Semuanya ditolak oleh Rahman.

Bersyukur saya bersama Rahman kerana dia fasih berbahasa Thai dan sudah terbiasa dengan suasana di Hatyai. Dia membawa kami berjalan mencari beberapa hotel dan akhirnya saya berkenan dengan Hotel Montien.

Ada dua pilihan di hotel ini iaitu yang berharga RM45 dan RM35. Kami memilih yang berharga RM35, bukan kerana sahaja ia lebih murah tetapi keadaannya seperti Hotel Sri Malaysia, cuma perbezaan hotel RM35 ini tidak mempunyai peti sejuk. Yang lain semuanya ada seperti meja dan almari hias, gerobok, bath tap, mandi air panas, tv, telefon, air condition dan telefon. Mana nak cari harga ini di Malaysia?.

Tengahari kami berbelanja di Robinson. Di Johor Bahru tidak ada. Dahulu kami biasa berbelanja di Ribinson Singapura. Barangannya agak murah dan isteriku membeli dua pasang kasut. Dia juga membeli beberapa barangan lain termasuk alat persolekan. Katanya harga di sini jauh lebih murah. Rahman terpaksa mengingatkan berulangkali supaya jangan banyak berbelanja di sini, tunggu nanti di Bangkok.

Kami terus ke setesyen keretapi untu membeli tiket perjalanan esok ke Bangkok. Untuk tiket saya, isteri dan Shafikah, saya membelanjakan 3545 Bat atau sekitar RM355 untuk sekali perjalanan.

Seterusnya kami ke restoran untuk makan tengahari serta terus ke Masjid Pakistan untuk solat jamak Zuhur dan Asar.

Kami menelusuri sebatang jalan berhampiran Masjid Pakistan dan disini ramai jualan barangan pasar sayuran dan buah-buahan. Peniaga Islam agak ramai di sini.

Setelah memberi sedikit buah-buahan, minuman dan kueh, kami terus pulang ke hotel untuk berehat.

Ketika inilah saya menyediakan story ini. Entah bila saya dapat memuatkan ke blog kerana di hotel ini tiada kemudahan internet.